När ett år har gått, får jag alltid ett behov av att göra någon form av årsbokslut. Och det här är ett år, då det har gått väldigt bra för Prodiem. Inte bara när det gäller pengar, långt ifrån. För oss handlar även ett bra år om att ha en bra känsla i kroppen, kandidater och konsulter som rekommenderar oss, kunder som återkommer, att vi har balans mellan jobb och familjeliv, kul på jobbet och kollegor som man trivs ihop med. Självklart går det upp och ner, men vid stängning av 2017 kan jag nöjt konstatera att det har varit ett väldigt bra år!

Jag har i nedan punkter försökt att identifiera några framgångsfaktorer som har varit bra för oss under det gångna året. Det kanske inte är något unikt, men det har definitivt varit avgörande faktorer för vår framgång år 2017. Kanske kan jag hjälpa någon och tillsammans kan vi göra 2018 ännu bättre. Nu kör vi.

1. Fira framgång oavsett vad

Att fira framgång är viktigt! Hos oss glädjs vi med varandra. Hellre ett hejarop för mycket än ett för lite. Se till att skapa en kultur där man glädjs åt varandras framgångar snarare än vassa armbågar. Man kan aldrig fira för mycket!

2. Minska brus och ta bort bruset så snart som möjligt

Brus hos oss är något som skaver. Något som man tycker är jobbigt eller tråkigt att ta tag i under dagen. Brus har alla mer eller mindre. Vi försöker ta bort detta så snart som möjligt för detta minskar vår produktivitet och fokus. Vi anser att alla människor presterar bättre när man tycker något är kul och då måste man minska brus.

3. Våga skala av

Prodiem har tidigare arbetat mycket med lön som ett av våra kompetensområden. Vi har under de senaste året tyckt det har varit svårt att hitta konsulter och kandidater som motsvarar de krav som vi har på såväl kompetens som personliga egenskaper. Därmed har vi under 2017 aktivt slutat bearbeta området lön men ökat upp fokus på HR. Våga välja bort saker – även när det känns läskigt.

4. Se över processer – även om de är bra

Även om man har en väl fungerande verksamhet med tydliga processer så behöver dessa förfinas och gås igenom. Man behöver hela tiden arbeta med sina processer och säkerställa att alla gör rätt saker. Det som var rätt för ett halvår sedan kanske inte är rätt idag? Det gjorde vi och finjusterade. Bland annat har vi satt upp en ny struktur i vårt konsultnätverk för att göra våra sökningar än mer effektiva. Något som gynnar både oss och våra kunder! Så, finns det något ytterligare som du kan göra i dina processer för att öka din konkurrenskraft?

5. Satsa på smart marknadsföring

Jag är född i mitten på 70-talet och jag ska erkänna att sociala medier i jobbsammanhang trodde jag inte riktigt var en bra grej. Jag hade fel. Under 2017 har vi satsat mer på smart marknadsföring via sociala medier och jag kan verkligen rekommendera den möjligheten detta ger. Ta hjälp om ni inte själva är insatta. Vi har också insett under året att marknadsföring inte bara är en persons jobb – ”Alla är Marknad”. Vi har involverat hela företaget i arbetet.

6. Att vara schysst

Vi tycker det är viktigt att man är schyssta mot varandra. Vi delar gärna med oss och vi vill vara såväl en schysst samarbetspartner som arbetsgivare. Vi tror helt enkelt att det schyssta smittar av sig, sprids, och även studsar tillbaka. Visst, ibland går vi bet. Men vi fortsätter ändå att tro på att ”schyssthet” lönar sig i längden.

7. Tumma aldrig på kvalitet

En person sa till mig en gång ”du ska bli så nöjd med oss så att du med glädje kan rekommendera oss vidare”. Det var bra sagt och så tänker vi. Levererar du inte med kvalitet, så blir du inte långvarig. I vår bransch är det mycket pengar för relativt snabba lösningar, och det är lätt att bli fartblind. Men vi har bestämt oss för att hellre avstå en affär, än att leverera en ”second best”. Sälj inte en vara eller tjänst som du inte är 100 % nöjd med.

Detta var några av de framgångsfaktorer som vi identifierat för 2017. Nu sparkar vi igång 2018 och vi är så redo. Hoppas att ni också gör oss sällskap på resan!

Viktoria Simmingsköld
Försäljningschef, Grundare

 

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.