Dessa punkter skrev jag ned för några år sedan. Efter detta märkliga halvår med covid-19 i hasorna så läste jag igenom punkterna för att uppdatera och ändra, men jag kom fram till att det som gör dessa punkter till vårt framgångsrecept är just det att vi fortsätter att följa dem, vi bara finjusterar efter läget. Trots läget så har det gått bra för Prodiem. För oss handlar ett bra år inte bara om pengar utan om att ha en bra känsla i kroppen, kandidater och konsulter som rekommenderar oss, kunder som återkommer, att vi har balans mellan jobb och familjeliv, kul på jobbet och kollegor som man trivs ihop med.

Jag har i nedan punkter försökt att identifiera några framgångsfaktorer. Det kanske inte är något unikt, men det har definitivt varit avgörande faktorer för vår framgång, inte bara under det senaste året.

1. Fira framgång oavsett vad

Att fira framgång är viktigt! I de här tiderna har det varit extra viktigt. Hos oss gläds vi med varandra. Hellre ett hejarop för mycket än ett för lite. Se till att skapa en kultur och starka team där man gläds åt varandras framgångar snarare än vassa armbågar. Man kan aldrig fira för mycket och laget framför jaget är något vi applicerar varje dag!

2. Minska brus och ta bort bruset så snart som möjligt

Brus hos oss är något som skaver. Något som man tycker är jobbigt eller tråkigt att ta tag i under dagen. Brus har alla mer eller mindre. Vi försöker ta bort detta så snart som möjligt för detta minskar vår produktivitet och fokus. Vi anser att alla människor presterar bättre när man tycker något är kul och då måste man minska brus.

3. Våga skala av

Du kan inte vara bra på allt. Prodiem har under årens lopp valt att nischa in sig än mer och detta har varit en otrolig framgångsfaktor. Jag är ytterst medveten om att det finns företag som inte har råd att tacka nej men lita på din förmåga och känsla och tacka nej till det som gör att ni inte tjänar några pengar eller har potential att utvecklas. Efter ett nej kommer ofta TVÅ Ja ?

4. Se över processer – även om de är bra

Även om man har en väl fungerande verksamhet med tydliga processer så behöver dessa förfinas och utvecklas. Man behöver hela tiden arbeta med sina processer och säkerställa att alla gör rätt saker. Det som var rätt för ett halvår sedan kanske inte är rätt idag. Vi finjusterar lite då och då. Så, finns det något ytterligare som du kan göra i dina processer för att öka din konkurrenskraft?

5. Satsa på smart marknadsföring

Jag är född i mitten på 70-talet och jag ska erkänna att sociala medier i jobbsammanhang trodde jag inte riktigt var en bra grej. Så fel jag hade. Idag finns det inget sätt att undvika sociala medier utan det är en av de största plattformarna för marknadsföring. Vi satsar mycket på marknadsföring via sociala medier, det är ett måste för de flesta idag. Ta hjälp om ni inte själva är insatta. ”Alla är Marknad” och vi involverar hela företaget i detta arbete.

6. Att vara schysst

Vi tycker det är viktigt att man är schyssta mot varandra. Att bry sig om kunder, kandidater och konsulter, på riktigt. Vi delar gärna med oss, hjälper till och vi vill vara såväl en schysst samarbetspartner som arbetsgivare. Vi tror helt enkelt att det schyssta smittar av sig, sprids, och även studsar tillbaka.

En person sa till mig en gång ”du ska bli så nöjd med oss så att du med glädje kan rekommendera oss vidare”. Detta lever vi efter. Levererar du inte med kvalitet, så blir du inte långvarig. I vår bransch är det mycket pengar för relativt snabba lösningar, och det är lätt att bli fartblind. Men vi har bestämt oss för att hellre avstå en affär, än att leverera en ”second best”. Sälj inte en vara eller tjänst som du inte är 100 % nöjd med.

 

Viktoria Simmingsköld
Försäljningschef, Grundare

 

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.