Förberedelse för tillväxt i tuffa tider genom rekrytering
Förberedelse för tillväxt i tuffare tider

En ovärderlig möjlighet för smarta företag

I dagens utmanande ekonomiska klimat där flera branscher kämpar, företag fokuserar på kostnadskontroll och arbetslösheten stiger, kan planering för tillväxt och rekrytering tyckas paradoxal. Varför fokusera på tillväxt när lågkonjunkturen tycks vara ett faktum? Svaret är helt enkelt att en lugnare marknad är ett bra tillfälle att analysera, planera och vässa sin tillväxtstrategi.

Förbered organisationen för tillväxt

Under en period av ekonomisk prövning finns det möjlighet att i lugn och ro utvärdera sin nuvarande talangpool, analysera framtida kompetensbehov och etablera effektiva processer för att snabbare kunna ställa om när marknaden vänder. På en tuffare marknad är även utbudet av kandidater högre, vilket gör det här till en bra tid att stärka sitt employer brand och attrahera rätt talanger.

Talang är en relativ term, och det är en vanlig fallgrop att försöka få alla anställda in i samma mall oavsett deras roll eller funktion. Nu är det en utmärkt tidpunkt att reflektera över vad som faktiskt krävs för framgång, både för företaget som helhet men också beroende av roll, senioritet och funktion. Genom att utvärdera sin nuvarande arbetsstyrka och analysera tidigare rekryteringar kan man identifiera de egenskaper och erfarenheter som är centrala för framgång.

Säkerställ strukturerade processer

En grundläggande förutsättning för framgångsrika rekryteringar är att etablera strukturerade och datadrivna rekryteringsprocesser. Just nu är det ett bra tillfälle att göra detta. Eventuellt kan det kräva investeringar i systemstöd för att automatisera delar av processen, men det är inte alltid nödvändigt. Det centrala är att bygga en process som på ett effektivt och säkert sätt gör att man kan både attrahera och utvärdera kandidater.

Att börja med att tydligt definiera vad man söker, såväl mjuka som hårda färdigheter och kunskaper, skapar väldefinierade roller och ansvarsområden. När det är tydligt vad man letar efter underlättar det inte bara utvärderingen av kandidater utan ger även ett betydligt större urval av potentiella kandidater.

Satsa på inkludering

Forskning tyder på att mångfald leder till bättre resultat (se Diversity Wins – hows inclusion matters av McKinsey). Det är nu som företag bör placera denna fråga högst på agendan och eftersträva diversifierade team. Börja genom att utvärdera nuläget och säkerställ att olika bakgrunder och kön finns representerade, särskilt inom ledande positioner.

Genom att sätta mätbara mål och följa upp dessa kontinuerligt kan man öka mångfalden både bland anställda och konsulter. Allbright är en bra källa för inspiration.

Genom att eftersträva större mångfald, både bland anställda och konsulter, kommer ni ha möjlighet att generera bättre resultat men även få en förmåga att lösa problem och attrahera både nya kunder och kandidater.

Stärk företagets Employer Brand

Under ekonomiska nedgångar är rekryteringsbehovet sällan akut, vilket kan leda till att arbetet med Employer Branding prioriteras ned. Detta är dock en perfekt tidpunkt att fokusera på att stärka sitt employer brand. Genom att synliggöra företagets värderingar och kultur kan man attrahera rätt talanger och bygga sitt arbetsgivarvarumärke samtidigt som man förbereder sig för framtida rekryteringar.

Under en period med lägre tillväxt och mer tid hos rekryterande chefer och HR finns tillfälle att etablera samarbeten med olika relevanta högskolor och andra utbildningar, för långsiktiga och givande relationer.

För många bolag är LinkedIn en viktig kanal, se till att utnyttja denna resurs strategiskt genom att utarbeta en plan för hur den ska kunna skapa ett så stort värde som möjligt. Särskilt med fokus att långsiktigt etablera en positiv och attraktiv bild av er som potentiell arbetsgivare.

Även befintliga nätverk fyller en viktig funktion för att kunna attrahera rätt personer, nu är ett bra tillfälle att utveckla och underhålla dessa nätverk.

Avslutande tankar och några konkreta punkter

Att förbereda för tillväxt under svåra tider kan ses som en nödvändig investering i framtiden. Genom att använda den här tiden för att bygga en bra grund baserad på analys och data, diversifiera arbetskraften, etablera strukturerade processer och stärka företagets varumärke kan man kratta för en hållbar tillväxt när konjunkturen vänder. Det är nu som de mest framstående investeringarna kan göras, och smarta företag använder tiden för att stärka sin positionering för framtida tillväxt.

Tre konkreta punkter ni kan börja med redan idag!

  1. Gör en tillbakablick över senaste årets Linkedin-flöde för företaget. Vad hade ni velat göra mer av och vad fattas för att verkligen ge en bra bild av er som arbetsgivare?
  2. Gör en övning där ni skapar en profil för en roll ni skulle behöva tillsätta. Vem är denna person, vilken erfarenhet och bakgrund behöver personen ha? Vart sitter hen idag och hur kan hen komplettera er? Baserat på denna information har ni en bra start till vart ni kan börja leta efter kandidater och säkra dessa till ert nätverk.
  3. Be varje team att ta fram vilka de tre viktigaste framgångsfaktorerna är för att man ska lyckas just i det teamet. Underlaget är värdefullt för att säkerställa att ni fokuserar på rätt egenskaper för olika team när ni startar upp framtida rekryteringar.

Carin Ewald expertskribent Prodiem

Carin Ewald, Konsult inom talent

 

VD och ansvarig utgivare: Anna Abrahamsson
Redaktör: Lena Norrman

Ett magasin av konsulter för konsulter