Personalomsättning inom finans och ekonomi
Varför är det hög personalomsättning inom ekonomi- och finansavdelningar?

Resan mot framtidens ekonomifunktion, är en högprioriterad fråga men den befinner sig fortfarande i ett tidigt skede hos många företag. Baserat på min erfarenhet upplever jag att ju längre ekonomiavdelningen kommit i transformationsresan mot framtidens ekonomifunktion desto lägre personalomsättning.

Idag är förväntningar på ekonomiavdelningen mycket högre jämfört med ett antal år sedan. För att leva upp till dessa förväntningar samtidigt behålla kompentensen inom ekonomifunktionen behöver takten av transformationsresans hastighet mot den framtida ekonomifunktionen öka.

En transformationsresa mot framtidens ekonomifunktion innebär bland annat:

  • Investering av IT system som ska automatisera men också förenkla hantering av många olika datakällor och stora datamängder
  • Kompetensutveckling till följd av nya krav på kompetenser, arbetssätt och samverkan
  • Verksamhetsutveckling som bygger hållbara internfunktioner med genomtänkta processer och styrning av verksamhet

En anledning till att påskynda utvecklingen är förstås att få engagerade och högpresterande medarbetare att stanna kvar och vara en attraktiv part på arbetsmarknaden. Men också för att vara en attraktiv part på marknaden i och med att stegen också gör det enklare att identifiera tillväxtområden, affärsmodeller och investeringsmöjligheter.

Vad, eller vem, är showstopper?

Som jag ser det finns det två övergripande anledningar till att transformationsresan går långsammare än önskvärt. Den ena är att det behövs en processägare som lyfter blicken, tar plats och skapar en medvetenhet om konsekvensen av förseningar i projektet. Med tanke på de ökade kraven på ekonomiavdelningen samt den föränderliga värld vi lever i är risken stor att processägaren släcker bränder och får svårt att lyfta blicken.

Den andra är att framtidens ekonomifunktion ställer nya krav på kompetenser, arbetssätt och hur vi är organiserade. Dessa krav kan leda till motstånd eller passivitet för att driva fram projektet. Det kan i sin tur bero på att man är rädd för att förlora jobbet eller sin betydelse när processer och organisationer slimmas och digitaliseras.

För att påverka hastigheten på denna innovationsresa behöver vi

  • få dessa processägare att lyfta blicken
  • arbeta för det långsiktiga målet i stället för att bygga komplicerade övergångssystem eller verktyg som släcker bränder
  • ta ett gemensamt krafttag för att övertyga samtliga medarbetare om nyttan av en modern och hållbar ekonomifunktion på lång sikt. Att denna resa inte handlar om att tekniken ska ta över, utan om en förflyttning av kompetens där människan kan utföra de mer värdeskapande arbetsuppgifterna.

Som ekonom vet vi att vi behöver frigöra mer tid till att analysera, samverka och kommunicera ut budskap, jobba mer med verksamhetsstyrning och sist men inte minst jobba mer verksamhetsnära. För att leva upp till det behöver transformationsresans hastighet öka på ekonomiavdelningen för att engagemanget hos medarbetaren ska fortsatt växa och vilja stanna kvar.

 

/Ronak Khaledi, Interim senior Business Controller

VD och ansvarig utgivare: Anna Abrahamsson
Chefredaktör: Lena Norrman

Expertskribenter:
Elias Awadis
Ronak Khaledi
Annica Kämpe
Karin Lindström
Mira Myllyniemi
Susann Nahlbom
Carl-Johan Torssell

Ett magasin av konsulter för konsulter