Hur kan vi hjälpa den stressade ekonomen?
Hur ska vi hjälpa den stressade ekonomen?

Stress: att ansträngande omständigheter framkallar påfrestningar både fysiskt och psykiskt. Oftast i kombination av högt arbetstempo och tidsbrist.

Jag minns första gången jag kände hög stress. Det var momsdeklarationsdeadline och jag var redovisningsekonom på en redovisningsbyrå. Hemma fanns mina fyra små barn som jag inte skulle hinna hem till innan de skulle gå och lägga sig. En kollega som även hon jobbade över hade köpt den berömda övertidspizzan (som ska förmånsbeskattas) till oss. Men jag kunde inte sitta ner och äta. Det var en rusande känsla och jag tänkte som i en tunnel.

Genom åren har jag hört många ekonomer vara stressade och slutkörda till den graden att de bara vill få jobbet klart. De orkar inte analysera eller kommentera siffrorna. Vad vi får då är ju en sämre produkt, siffror som inte tas om hand. Enligt undersökningar från 2016 kände 34% av ekonomerna sig stressade. Idag har den siffran stigit till över 50%.

Vad kan vi då göra?

Planera – Gör en tidsbestäm översikt framåt i tiden. Vad förfaller vilken tid och estimera timmarna det tar. Är det rimligt att utföra? Hur många arbetstimmar finns det på en vecka, och motsvarar det de estimerade timmarna att utföra arbetet?
Digitalisering och automatisering – Förenklar flera arbetsmoment. Ställer högre krav på de bokföringsprogram vi använder och IT-säkerhet men avlastningen det ger i vardagen gör det klart värt besväret.
Processkartor – Bryt ner ett arbetsmoment i alla dess steg. Det tar lite tid att beskriva alla flöden i ett moment men det ger en tydlig överblick. Sedan kan vi estimera vad som kan förändras, förbättras, vart tidstjuvar finns och även göra riskbedömningar. Ett väldigt givande steg för att kunna se av vad som ska korrigeras i ett arbetsmoment.
Interimskonsulter – Ta hjälp! Interimskonsulter finns för att ge snabb hjälp. Prodiem arbetar aktivt med att tillsätta kompetenta ekonomer med kort varsel. Interimskonsulter är vana vid att sätta sig in i arbetet på kort tid, förstå verksamheten och har oftast stor programvana.
Checklistor – Skapar kontroll och en bra översikt över vad som är gjort och vad som är kvar.
Hållbarhet – Med hållbar menas att vara motståndskraftig för påfrestningar. För att få ett hållbart företag krävs det hållbar personal. Vissa redovisningsbyråer arbetar med debiteringsgrad, men kanske resultatmål passar personalen bättre? Lyssna på personalen och se vad som önskas. Vi måste ha deadlines och ett strukturerat arbete men detta kan uppnås på flera sätt.

Låt oss ha ett gemensamt mål: när ekonomer tillfrågas om sin arbetssituation under våren 2024 ska andel i % som känner sig stressade vara på väg nedåt igen.

 

Annica Kämpe, senior interim redovisningskonsult och föreläsare

VD och ansvarig utgivare: Anna Abrahamsson
Chefredaktör: Lena Norrman

Expertskribenter:
Elias Awadis
Ronak Khaledi
Annica Kämpe
Karin Lindström
Mira Myllyniemi
Susann Nahlbom
Carl-Johan Torssell

Ett magasin av konsulter för konsulter