Transfer pricing international taxes
Bra processer och koll på informationen är nycklar till en god Transfer pricing-hantering

Transfer pricing (“TP”), eller internprissättning på svenska, aktualiseras i en allt större utsträckning i takt med att internationell handel inom koncerner ökar. Internprissättning reglerar prissättningen av varor och tjänster mellan närstående bolag som befinner sig i olika länder. Nationella och internationella regler och krav på transparens gentemot skattemyndigheter ökar ständigt.

Regelefterlevnad startar i den praktiska hanteringen av internprissättning och vår erfarenhet är att bolag hanterar detta väldigt olika.

Vilka utmaningar ser vi hos bolagen idag och hur arbetar vi som TP-specialister för att hantera de utmaningarna?

Internfakturering och löpande hantering

Vid internfakturering av varor eller tjänster ska priset bestämmas utifrån en vald prissättningsmetod. Som TP-specialister frågar vi alltid bolagen hur priser har beräknats och vilken information som ligger till grund för beräkningen. Inte sällan är dessa svåra frågor för bolagen att svara på; ibland för att man ärvt en metodik från en föregångare, ibland för att man helt enkelt inte har full insyn i varifrån informationen kommer eller hur den tagits fram.

Oavsett vilken metod som använts är det viktigt att ha underlag för beräkningen av internpriset och ha koll på underliggande information. Det är inte bara avgörande i bevisföringen gentemot skattemyndigheter, utan även för en väl fungerande hantering av sin internprissättning löpande under året.

TP-dokumentation och regelefterlevnad

Den vanligaste frågan vi får är om vi kan hjälpa till med att ta fram TP-dokumentation (master file och local files) för en koncern. Dokumentationen är skattemyndigheternas främsta verktyg för att skapa sig en bild av en koncerns internprissättning. En viktig del i dokumentationen är därför hur de gränsöverskridande transaktionerna prissatts. Inte minst ska TP-dokumentationen redogöra för varför man applicerat den prissättning man gjort och bevisa att faktiskt utfall av prissättningen ligger i linje med den metod man valt.

Inte sällan landar den här uppgiften på ekonomiavdelningen eller någon annan i bolaget som inte har skatterelaterade frågor som sitt primära ansvarsområde. Uppgiften blir ofta övermäktig och skjuts då ofta på framtiden tills dess att året stängs eller TP-dokumentationen efterfrågas av antingen revisorer eller en skattemyndighet.

Informationshantering och kontroll är nyckeln!

Sammanfattningsvis är det viktigt att skapa rätt förutsättningar i den löpande hanteringen av internprissättningen för att vara väl förberedd på de krav på regelefterlevnad som finns. En viktig förutsättning i det arbetet är informationshantering och interna kontrollrutiner.

Har vi inte koll på vår underliggande data kan vi inte säkerställa att rätt prissättningsmetod använts eller att utfallsberäkningar stämmer överens med verkligheten. Finns inga tydliga rutiner och fördelade ansvarsområden, har vi inte heller någon kontroll på att rätt saker görs, i rätt tid.

Så, vad kan du som konsult/ekonomiansvarig göra för att kunna redogöra för din TP-hantering och ha stöd för den? Här kommer några handfasta tips:

  • Identifiera de största flödena i bolaget och gör en riskbedömning baserat på involverade länder och materialitet,
  • Fråga internt hur TP hanteras praktiskt och vart den dokumenteras, och
  • Kontrollera hur bakomliggande information hanteras och sparas.

Transfer pricing är enkelt så länge siffrorna stämmer, var det någon som sa. Har vi en bra informationshantering och robusta rutiner i vår TP-hantering, är vi på god väg mot siffror som stämmer och ännu roligare uppgifter!

 

Emiliha Ferrão expertskribent Prodiem Promag

Emiliha Ferrão, Transfer Pricing Specialist

 

VD och ansvarig utgivare: Anna Abrahamsson
Redaktör: Lena Norrman

Ett magasin av konsulter för konsulter