Business Controller

Lockas du av att arbeta i ett dynamiskt och entreprenörsstyrt bolag med stabil tillväxt och lönsamhet? Söderberg & Partners är ett av de ledande bolagen inom finansbranschen och erbjuder dig en arbetsmiljö som präglas av framåtanda, engagemang och professionalism. Vi lägger stor vikt vid kompetensutveckling och eftersträvar att erbjuda våra medarbetare utveckling och möjligheter inom organisationen. Här får du möjlighet att påverka och driva utveckling för koncernens centrala staber samt arbeta brett med uppföljning, analys och utvecklingsarbete.

Din uppgift och dina ansvarsområden

Som Business Controller kommer du att arbeta inom den svenska Finance-funktionen bestående av ca 55 medarbetare och ansvara för ekonomisk uppföljning, budget och prognos för några utav bolagets centrala staber med ett särskilt fokus mot IT. Du kommer att vara en nyckelperson i att analysera och utveckla det finansiella perspektivet med fokus på uppföljningen inom koncernens stabsfunktioner. Bl.a. blir din uppgift att säkerställa kostnadskontroll och förståelse hur kostnadsmassan utvecklas samt generell förståelse för de finansiella processerna. Du kommer arbeta nära staberna där du utöver traditionella controlleruppgifter även kommer att vara delaktig i diverse business case, projekt och förändringsarbeten.

Tjänsten rapporterar till bolagets Finance Manager, och är placerad i öppna, moderna och ljusa lokaler på Stureplan 8 i centrala Stockholm.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:

  • Budget, prognos, uppföljning och kvalitetssäkring av kostnader
  • Bistå ledningsgrupper inom stab samt. CFO med rapportering, analyser samt uppföljning mot budget och prognoser månadsvis.
  • Ekonomisk uppföljning av interna projekt, bl.a. IT-projekt.
  • Transfer-pricing och fördelning av kostnader inom koncernen.
  • Arbete med investeringskalkylering och prissättningsmodeller.
  • Arbete med leverantörer, licenser och avtal kopplade till dessa.
  • Stötta i i förändringsprojekt och upphandlingar, dels med business case, dels med avtal.
  • Kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete för en ökad effektivitet och tydlighet.
  • Delta i och leda delar av genomförandet av den nya IT kostnadsmodellen inklusive gemensamma processer och verktyg.

Vem är du?

Vi söker dig som trivs i en analytisk roll och har en genuin vilja att påverka, och utifrån dina erfarenheter driva förbättringsprojekt framåt. Du är en initiativtagande, lösnings- och målorienterad person som lockas av att arbeta med komplexa och utmanande projekt. Eftersom Söderberg & Partners är ett entreprenöriellt bolag är det viktigt att du är flexibel och har förmågan att skapa struktur i en föränderlig miljö. Det gäller att du är lyhörd för verksamhetens behov likväl har förmågan att kunna kommunicera på ett rakt och tydligt sätt inom ditt område.

När det kommer till din erfarenhet ser vi att du har en akademisk utbildning inom ekonomi och har minst 3 års erfarenhet av en liknande roll. Det viktiga är inte din titel utan att du besitter erfarenhet och förmåga att se och förmedla en finansiell helhetsbild och kan värdera och prioritera bland olika frågor. Du har troligtvis erfarenhet av att arbeta i en större organisation med flera stakeholders. Slutligen har du goda kunskaper i Excel och har mycket goda kunskaper i engelska, såväl tal som skrift. 

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Söderberg & Partners med Prodiem. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Caroline Björk på Prodiem, tfn 073-202 24 66 eller Agnes Hallén på Prodiem, tfn 073-388 22 62

Välkommen med din ansökan!

Söderberg & Partners grundades 2004 av nio analytiker men har idag vuxit till 2 200 medarbetare i sju länder. Vi är nu en av Sveriges ledande finansiella rådgivare som tror på värdet av att tänka annorlunda, ständigt ifrågasätta, förändra och utveckla det traditionella arbetssättet i vår bransch. Vi är våra kunders strategiska partner där vi erbjuder rådgivning inom pension och företagsförsäkringar, förmögenhetsförvaltning samt utvecklar en mängd digitala HR-verktyg inom people management. I grund och botten handlar vårt erbjudande om att hjälpa människor och företag att fatta välgrundade beslut i frågor som påverkar deras ekonomi och liv – vi arbetar proaktivt idag för att våra kunder ska leva ett tryggare och rikare liv imorgon. Det entreprenöriella drivet genomsyrar därför hela organisationen och med korta beslutsvägar ges stort utrymme för egna idéer. Vi har dessutom valt, som första företag i svenskt näringsliv, att klimatkompensera våra medarbetare både i arbetet och på fritiden. Läs mer på www.soderbergpartners.se

Tillbaka till alla lediga jobb