Konsultprofilen

Namn: Armin Parsi

Bakgrund: Armin har varit konsult hos Prodiem sedan våren 2021 inom Power BI.

Samarbetet med Prodiem i 3 ord: Professionellt, nyanserat och roligt!

 

Hej Armin!

-Du har erfarenhet av att jobba med Power BI-uppdrag via Prodiem. Vi undrar, vad är egentligen Power BI?
Idag har de flesta företag många olika datakällor som de använder (försäljning, finansiellt, lager och liknande). Dessa är ofta inte relaterade till varandra vilket bland annat medför att företag 1) behöver analysera data i olika verktyg 2) har svårt att se helhetsaffären. Power BI samlar ihop olika datakällor till sammanhängande så att man på ett visuellt och pedagogiskt sätt kan se affären. Dessutom kan allt göras molnbaserat och live, vilket gör det säkrare samt förenklar förståelsen för siffrorna.

-Vad jobbar du med i Power BI? Mitt uppdrag är att kombinera olika datakällor och sätta ihop dessa till pedagogiska och interaktiva rapporter som alla från ledningsgrupp och övriga medarbetare ska kunna använda för att förstå sin affär bättre.

-Vad har du för bakgrund? Jag är civilingenjör i grunden, med inriktning på industriell ekonomi. Utbildningen lärde mig både det tekniska och även business, vilket medförde att jag hamnat mittemellan dessa två ben. Det är väldigt eftertraktat idag då jag har förståelse för båda delar. Tidigare har jag arbetat som managementkonsult, drivit en e-handel samt nu gett mig in i startup-världen.

-Varför just Power BI (eller andra roller som tagit dig dit du är idag) Många företag väljer idag Power BI som visuellt verktyg då de oftast redan är familjär med Office-paketet. Detta medför att det är enklare att implementera, samt enklare att använda för medarbetarna som redan känner igen gränssnittet. Liknande verktyg som Qlik Sense/view finns, som enligt mig visuellt är snyggare men som saknar just eko-systemet inom Office.

-Hur ser framtiden ut om man jobbar med BI? Framtiden ser ljus ut. Data är som bekant värt mer än guld och att förstå sig på data kommer att vara nyckeln för företag. Det är en stor skillnad på att samla in data och att faktiskt utnyttja den – BI-verktyg kan vara ett bra hjälpmedel till att kunna analysera data och senare kunna ta beslut kopplat till det. Idag ser jag många företag som samlar in data, skapar enorma rapporter, men som de sedan inte hinner/kan dra slutsatser kring. Mitt tips till företag som precis ska implementera BI är att börja litet – skapa rapporter på de mest övergripande nivåerna och skräddarsy sedan successivt.

-Vilka fördelar ser du med att vara konsult kontra anställd? Friheten av att vara sin egen chef, samt att man på kort tid lär sig om nya företag/branscher. Det är otroligt lärorikt.

-Vilka egenskaper tror du är de som gör en bra konsult? Att verkligen lära sig kundens behov är otroligt viktigt, och det behöver göras från dag 1. Som konsult förväntar sig kunden att du är expert inom ett visst område, så det gäller för konsulten att verkligen gå ”the extra mile” enligt mig och att förstå vad som skapar värde och inte. Det är enkelt att hamna i en situation där konsulten säger ja till allt och mer blir en resurs, men det är viktigt att man reflekterar över vilka uppgifter som faktiskt skapar ett värde. Dessutom kommer konsulten in med helt fräscha ögon och det ska verkligen utnyttjas (upp till kunden att ta emot de åsikterna också!).

-Har du några tips att ge andra som går i tankarna att bli ”sin egen”? Testa, testa, testa! Kontakta mäklare som Prodiem och be dem förklara hur processen går till – man känner sig trygg och har en partner under resans gång. Jag gillar att bli utmanad och att gå ur min comfort zone, att starta sitt eget är precis det. Känner man att man idag inte lär sig tillräckligt mycket, starta ett nytt kapitel och testa.

-Av de branscher du jobbat i, vilken har varit roligast/mest spännande? Retail (FMCG) är nog det roligaste att analysera, detta då man oftast förstår sig på slutprodukten och själv kanske handlar den. Man kan relatera till butiker, artiklar och själva företaget på ett helt annat sätt då man kan tänka som en konsument. Att då kunna analysera deras produkter de säljer och försöka hjälpa till att skapa bättre förutsättningar är otroligt spännande och nördigt... =)

Tack Armin vi ser fram emot fler uppdrag tillsammans!