Jag är entreprenör. Jag är inte född till det, utan jag har blivit en. Vad är då en entreprenör egentligen? Enligt Nationalencyklopedin är det en “Företagsam person som skapar nytt användarvärde. En entreprenör kan agera inom affärsvärlden med att skapa nya varor och/eller tjänster”. Behöver man verkligen komma på något nytt för att bli entreprenör? Mitt svar är nej.

Jag kommer inte från en företagarfamilj. Det jag dock har med mig hemifrån är att alltid göra mitt bästa. Jag har lärt mig att alltid slutföra det jag har åtagit mig att göra även om jag tyckt att det varit tråkigt. En annan viktig sak som jag har fått med mig hemifrån är att i alla lägen göra det bästa av situationen, och att vilja göra saker och ting bättre.

Sverige vill främja entreprenörskap och att fler ska starta eget – gärna fler kvinnor. Då är det dags att vi också börjar prata om entreprenörskap i en bredare tolkning. Det vill säga, slår hål på föreställningen att man behöver komma på något nytt eller unikt för att få kalla sig entreprenör. Det finns så många människor med potentialen att starta eget företag, men som backar för att de inte kommer på någon unik idé.

Vi möter dagligen många entreprenörer i form av våra underkonsulter som har valt att starta eget företag. Det gör det de är bra på – och det går väldigt bra för dem!

Om det då inte krävs någon unik affärsidé för att starta eget, vad är det då som krävs? Börja med att fundera ut vad du är bra på, och se sedan till att göra det ännu bättre! Det var så Prodiem startades, och lever än idag. Vi hade ingen unik affärsidé när vi startade Prodiem 2003. Vi ville arbeta vidare med det vi var bra på, fast förbättra oss och göra det bättre än våra konkurrenter.

Under hösten 2016 blev vi nominerade till utmärkelsen Entrepreneur of the Year, i EY:s tävling i entreprenörskap. Trots att vår affärsidé inte är unik kom Prodiem topp 30 av 300 företag/entreprenörer i region Stockholm, vilket vi är mycket stolta över.

Mitt tips till dig som går i tankarna att starta eget företag är att svara på följande frågor:

  • Vad är jag bra på? Kan jag utveckla detta?
  • Vad vill jag uppnå med min verksamhet?
  • Vad är jag beredd att satsa i tid och energi?
  • Vad har jag för potentiellt kundunderlag, kanske redan idag?
  • Vad är egentligen det värsta som kan hända om jag startar eget?

Och sist men inte minst, fastna inte i affärsplanen. Det är inte en snygg affärsplan som hjälper dig att få din verksamhet på rull, utan det handlar om att ha varor eller tjänster som dina kunder är villiga att betala för. För utan kunder, så spelar det i slutändan ingen roll hur din affärsplan ser ut.

Så nu är det bara att kicka igång, utifrån din egen vilja och förutsättningar. Kan jag, så kan du!

Stort lycka till i ditt entreprenörskap!

Viktoria Simmingsköld
Grundare Prodiem

 

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.