De senaste åren har vi sett en tydlig trend på rekryterings- och konsultmarknaden inom ekonomiområdet. Det är inte längre företagen/arbetsgivarna som dikterar villkoren. Det är kandidaterna och konsulterna som gör detta. Att denna situation har uppstått beror givetvis på att efterfrågan på duktiga ekonomer är större än utbudet.

Kandidater inom ekonomi söker inte tjänster idag, utan de blir uppsökta. Detta innebär i sin tur att de kan ställa högre krav på såväl den aktuella rollen som den potentiella nya arbetsgivaren. Det handlar i en första kontakt mycket om vad arbetsgivaren kan erbjuda snarare än vad kandidaten kan tillföra företaget. Kandidaterna är också mycket mer än tidigare intresserade av hur företagen förhåller sig till flexibilitet i arbetet, CSR frågor mm, dvs. man tar mer hänsyn till andra frågor än själva arbetsbeskrivningen och karriärmöjligheter än tidigare. 75 % av jobbsökare gör research om arbetsgivaren innan de söker ett jobb, enligt nätrekryteringsaktören Monster. De företag som lyckas paketera sitt erbjudande kommer stå som vinnare i framtiden.

Det vi på Prodiem har uppmärksammat, allt tydligare de senaste åren är att det huvudsakligen finns två olika kategorier av företag på hur man attraherar kandidater:

  1. Företaget anser att kandidater som är fokuserade på vad företaget kan erbjuda dem inte är intressanta kandidater. Dessa företag vill oftast att kandidaterna redan ska ha kompetensen de söker – snarare än att vilja erbjuda dem möjligheten att utvecklas i rollen. Företaget resonerar ofta “är kandidaten tillräckligt intresserad av oss, så går de med på de här villkoren, annars är kandidaten ändå inte intressant för oss”. Detta innebär i realiteten att man går miste om rätt kompetens. Man håller fast vid ett gammalt förhållningssätt, där företaget inte ska behöva marknadsföra sig utan där det enbart är kandidaten som ska bevisa sin lämplighet.
  2. Företaget anpassar sig till rådande marknad och inställning, och använder sin charm för att attrahera de bästa kandidaterna. I dessa företag får man möjligheten att ta ett steg till i rollen som de erbjuder, kombinera ett intressant jobb med ett privatliv, få bra förmåner och se sig själv som en del i ett större sammanhang.

Det finns väldigt få företag idag som har ett såpass starkt varumärke att kandidater gör avkall på lön, privatliv eller grundläggande värderingar. Så ni företag som fortfarande tror att ni har ett såpass starkt varumärke att medarbetare är beredda att arbeta konstant 60 timmarsvecka, sänka sin lön och vara tacksamma för att de får jobba hos just er. Denna tid är förbi. Ni kommer att missa en hel generation av 80- och 90-talister. Duktiga ekonomer som vill ha bra jobb på bra företag.

För det är deras marknad. En omvänd marknad. Men den är definitivt här för att stanna.

Anna Abrahamsson
VD, Prodiem AB

 

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.