”När en viktig medarbetare säger upp sig: 5 saker du bör göra direkt”

En uppsägning från en central medarbetare kommer sällan lägligt. Plötsligt ställs du inför frågor om bemanning, arbetsbelastning och vad det betyder för teamets motivation. I det här blogginlägget går vi igenom fem smarta åtgärder som gör att du snabbt får grepp om läget.

1. Lyssna

Det är bra att vara transparent och öppen så snart uppsägningen är officiell. Inkludera andra i organisationen och ta dig tid att lyssna på personen som sagt upp sig. Avsätt tid för detta för här kan du få en ärlig och användbar information för framtiden. Ta även in feedback från medarbetarna närmast. Finns det något du behöver tänka på för att få behålla och stärka dem? Kanske är någon internt intresserad av att söka den nu vakanta tjänsten?

2. Stötta, även om du är besviken

Det är okej att vara besviken, men försök ändå att ge medarbetaren ditt fortsatta stöd och intresse. Gratulera till det nya jobbet och fråga samtidigt varför personen valt att gå vidare. Sätter du dig på tvären går lärdomarna dig garanterat förbi. Be gärna både den som arbetslett personen och personalansvarig att ställa frågor för att få med olika perspektiv. Uppsägningen kan bli en möjlighet till lärande för både dig och organisationen.

3. Skapa en tvilling och kartlägg kompetensen

När en person sagt upp sig är det inte ovanligt att engagemanget sjunker. Då kan det vara frestande att låta personen gå innan uppsägningstiden passerat. Men fokusera istället på att få till en bra överlämning. Vad sitter personen på för information? Kartlägg vad personen verkligen gör för det viktiga är inte vilken titel medarbetaren har haft, utan vad hen faktiskt har gjort. Låt någon gå parallellt med medarbetaren under uppsägningstiden – även om det kanske inte är hen som kommer att ta över senare. Ju mer insatta ni är i medarbetarens dagliga arbete och processer, desto bättre blir överlämningen och desto smidigare blir uppstarten när en ersättare är på plats.

4. Var förberedd

Det är få som jobbar hela livet på ett och samma företag idag. Medarbetare byter arbetsgivare och förr eller senare kommer alla företag att drabbas av uppsägningar. Det bästa du kan göra fram till dess är att förbereda dig. Boka möte med en eller flera rekryteringskonsulter och berätta om ert företag och verksamheten. Har du redan skapat en relation och valt en samarbetspartner så är du startklar och trygg när uppsägningen väl kommer.

5. Rätt anställningsform för rätt tillfälle

Är det en nyckelperson som har sagt upp sig kan det vara bra att ta in en interimskonsult temporärt som kan gå parallellt och dokumentera arbetet, ta över uppgifterna och slutligen överbrygga till nästa person när den finns på plats. Är det en enklare roll så är det oftast bättre att gå direkt på en rekryteringsprocess. Be alltid dina medarbetare att använda sina personliga nätverk också för att hitta den nya arbetskamraten.

Sammanfattning

När en viktig medarbetare lämnar påverkar det både relationer, kompetens och arbetsflöden, men det behöver inte leda till osäkerhet eller stress. Genom att lyssna in, stötta personen som slutar, säkerställa en tydlig överlämning och ha en plan för både rekrytering och interimslösningar kan du skapa trygghet i teamet och hålla verksamheten igång utan avbrott.

Varje uppsägning rymmer också en möjlighet till lärande, att stärka gruppen, utveckla arbetssätt och hitta rätt kompetens för nästa steg framåt.

Läs tips!

Vill du bli en bättre beställare? Här får du värdefulla budord på vägen.

Om du står inför en liknande situation eller behöver stöd i att snabbt hitta rätt kompetens – tillfälligt eller långsiktigt så finns vi här. Fyll i dina uppgifter nedan så hör vi av oss inom kort

Dela gärna inlägget med någon

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Fler artiklar

Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort