Vi har hjälpt över 1 500 personer till nytt jobb, och därigenom även coachat många av dem i att säga upp sig på bästa sätt när man byter arbetsgivare.

För vissa är det relativt lätt, men för de allra flesta är det något riktigt jobbigt. Det kan i många fall bli fel och ge en dålig eftersmak som varar långt efter det att man slutat.

Grundregel
Efter det att du har sagt upp dig – fortsätt prestera på precis samma nivå som tidigare medan din anställning pågår. Det är naturligt att engagemanget minskar när man sagt upp sig och att man inte tar sitt arbete på så stort allvar, men försök att hålla uppe nivån! Dina kollegor ska vara kvar och du behöver ha en bra relation till din chef som du i framtiden kan behöva som referens etc. Du kan ha varit en topp-medarbetare de fyra åren som du har varit hos din arbetsgivare, men det är ofta de tre senaste månaderna man minns. Du skriver din egen historia.

Här listar vi ytterligare 6 tips på en lyckad uppsägning: 

1. Ha koll på din uppsägningstid innan du säger upp dig.
Det här är viktigt även för din nya arbetsgivare så att den inte tror att du kan börja ett visst datum som senare måste flyttas fram. Se till att du får ett bra avslut och en bra start helt enkelt – att ha koll på när man ska sluta sin tidigare och börja sin nya anställning är en bra grund!

2. Hitta ett lämpligt tillfälle att prata med din chef.
Vi är alla människor. Om chefen är stressad eller pressad kan det vara klokt att vänta någon dag med att ta samtalet. Säg aldrig upp dig en fredag om du inte absolut måste. Vår rekommendation är att du så långt som möjligt väljer början på veckan för att lämna uppsägningsbesked. Då kan ni diskutera eventuella oklarheter direkt under veckan. Det är viktigt att ni får ett bra samtal. För din chef kanske din uppsägning kommer som en överraskning. Berätta därför varför du vill sluta, och respektera om din chef vill vänta något med att din uppsägning ska bli officiell. Undvik att prata med för många av dina kollegor om uppsägningen, innan det är officiellt.

3. Hur förhåller du dig till om du skulle få ett motbud – t.ex att din arbetsgivare höjer din lön för att du ska vara kvar?
Vår erfarenhet är att det är lite av en konstgjord andning att höja en medarbetares lön bara för att hen säger upp sig. Ofta är det inte ett genomtänkt beslut från arbetsgivaren, utan mer ett försök att lösa problemet med uppsägningen för stunden. Undersökningar säger att lön är en av motivationsfaktorerna men långtifrån allt, och vi ser att kandidaterna är ute i jobbsökartagen redan efter ett halvt till ett år igen. Så tänk efter mer än en gång om du får ett motbud från din nuvarande arbetsgivare.

4. Om du har en kort uppsägningstid eller om din ersättare inte är på plats när du slutar – var behjälplig.
Erbjud dig att vara behjälplig på mejl eller telefon om det skulle vara något. Du har ju ett nytt jobb som väntar och som ofta kommer att kräva 110 % av ditt engagemang, men det kan ändå vara värt att visa den goda viljan för din gamla arbetsgivare. Så att du avslutar på topp.

5. Erbjud utvecklande feedback.
Om din gamla arbetsgivare inte har avslutssamtal med personer som slutar hos dem, erbjud ett möte med din närmsta chef eller HR. Ge feedback på din tid hos dem – både vad som varit bra och vilka utvecklingsområden som finns.

6. Vårda relationerna.
Även om du inte längre är anställd så vårda dina relationer med tidigare kollegor och chefer. Detta är A och O inför framtiden och din fortsatta yrkeskarriär.

Viktoria Simmingsköld
Försäljningschef, Grundare

 

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.