Nu finns möjligheten att axla ett övergripande ansvar för business control funktionen i en roll med fokus på ledarskap och utveckling! Om du vill du arbeta i en dynamisk organisation i ett företag som bidrar till hälsa och välbefinnande i samhället kan rollen som Head of Business Control på Memira vara något för dig!

Din uppgift och dina ansvarsområden

Som Head of Business Control kommer du att ansvara för controllerteamet om två personer och arbeta strategiskt såväl som operativt med business control. Rollen innebär en nyckelposition inom företaget och du kommer att vara högst delaktig i arbetet med att driva affären framåt. Du kommer att bidra med både ett finansiellt och ett kommersiellt tänk samt ingå i ledningsgrupp inom affärsområdena. Som Head of Business Control har du ett nära samarbete och är en sparringpartner till CFO och Division Director. Då Memira har verksamhet i Tyskland och Nederländerna, så kommer du även ha en streckad linje och ett samarbete med kollegorna där.

Dina primära arbetsuppgifter kommer att vara:

  • Leda och ansvara för controllerteamet
  • Styra och driva budget- och prognos processer
  • Managementrapportering till ägare och ledning
  • Affärsstöd och bollplank till Division Director samt ingå i ledningsgrupp
  • Ta fram underlag till CFO och ledningsgrupp
  • Delaktig i utvecklingen av koncernens ekonomistyrning, uppföljning och verksamhetsanalys
  • Diverse ad hoc analyser
  • Delaktig inför och vid integrering av förvärv
  • Aktivt delta och leda förändringsprojekt samt utveckling av processer och rutiner

Memira sitter i fina och ljusa lokaler i det nybyggda Eye Center of Excellence vid Karolinska Sjukhuset i Hagastaden. I rollen kommer du att rapportera till CFO.

Din profil

När det kommer till din erfarenhet så ser vi att du har en akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande. I grunden har du en stabil och gedigen erfarenhet från Business Control att stå på. Idag arbetar du troligtvis som Controllerchef och har med framgång lett ditt team i en förändring miljö. Du har goda kunskaper i Excel, BI-verktyg och ser ett effektivt systemstöd som det självklara alternativet. Då rollen innefattar internationella kontakter är det viktigt att du är flytande i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Vem är du?

För att trivas hos Memira uppskattar du att arbeta i en dynamisk organisation med ett högt tempo. Som person är du analytisk och affärsmässig och trivs i en roll där du både arbetar operativt samtidigt som du ansvarar för ett team. Då du kommer att ha många kontaktytor inom organisationen ser vi att du är nätverkande och trivs i ett nära samarbete med andra. Rollen är ett perfekt steg för dig som vill skaffa dig relevant erfarenhet för en CFO tjänst i framtiden.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Memira med Prodiem. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Filippa Gernandt på Prodiem, tfn 073- 384 23 94 alt. Sofia Gleistedt på tfn 073-344 22 86.

Välkommen med din ansökan!

Memira Eyecenter har ett komplett erbjudande inom synkorrigering och ögonsjukvård. Vi har samlat ögonläkare, kirurger, specialutbildade optiker, ortoptister och sjuksköterskor som jobbar tätt tillsammans på någon av våra 60 kliniker. Vi är Skandinaviens ledande aktör inom ögonlaser och linsbyten och nu växer vi snabbt inom ögonsjukvård, både offentligt och privat finansierad. Memirakoncernen omsätter idag ca 830 MSEK och är ca 300 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna.

Memira Eyecenters är ”the eye partner for life’ genom att samla allt för ögat under ett och samma tak och att driva utvecklingen inom ögonvården. Här finns din chans att vara med på resan! Läs mer på https://www.memira.se.