If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med 3,9 miljoner kunder. Bruttopremieinkomsten var drygt 50 miljarder svenska kronor år 2021. Bolaget har cirka 7 300 anställda och ägs av finländska Sampo Abp som är noterat på NASDAQ OMX Helsinki. If erbjuder skadeförsäkringar för kunder på nationella marknader i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum.

If har en nordisk Risk Management organisation bestående av ca 40 medarbetare. Inom organisationen återfinns bl a avdelningen Risk Control & Reporting som nu ska förstärkas med en Risk Reporting Specialist.

Vad If kan erbjuda dig

Förtroende sitter i ryggraden och vår nyfikenhet driver oss framåt. Vi lägger själ och hjärta i allt vi gör. Du kommer att komma långt hos oss med professionalism, ambition och ödmjukhet. Vi ger dig förutsättningarna genom lärande från engagerade kollegor med breda erfarenheter samt kompetensutveckling genom kurser och interna utbildningar. Vi vill dessutom att våra anställda ska få möjligheten att gå vidare internt i organisationen, antingen genom att axla ett större ansvar eller att byta team och avdelning. Vi ställer höga krav samtidigt som vi litar på att det är genom våra medarbetares kunskaper och vilja att utvecklas som vi tillsammans blir ett ännu bättre försäkringsbolag. Tillsammans gör vi skillnad i människors liv!

Detta söker vi

Vi söker nu en Risk Reporting Specialist med intresse för att utvecklas inom riskområdet. I rollen kommer du att ansvara för delar av Ifs kvalitativa Solvens II-rapportering samt interna riskrapportering. Som Risk Reporting Specialist har du många kontaktytor inom Risk Management men även inom Ifs försäkringsverksamhet, kapitalförvaltning, redovisning, hållbarhet och Corporate Control. Du kommer att ha en projektledande roll och samordna riskrapporteringen mellan avdelningarna. Det finns goda möjligheter till arbetsrotation inom Risk Management och övriga delar av organisationen.

Du kommer att tillhöra ett team på fyra medarbetare och rapportera till Team Leader Risk Reporting. Placering är på Ifs huvudkontor i Bergshamra, Solna. If arbetar flexibelt och möjligheten finns att fortsättsvis arbeta i en hybrid där du växlar mellan kontoret och arbete hemifrån.

Dina arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

  • Projektleda, kvalitetssäkra och rapportera Ifs kvalitativa Solvens II rapportering till Finansinspektionen
  • Sammanställa, analysera och rapportera Ifs solvensposition till riskkommittén och styrelsen
  • Löpande följa upp nyckeltal, ta stickprover och delta i utredningsarbeten
  • Driva och delta i diverse projekt inom risk och solvensområdet
  • Utveckla och följa upp arbetet med hållbarhet i nära samarbete med hållbarhetsteamet

Du som person

För att lyckas i rollen är du en strukturerad person som är mån om kvalitén i ditt arbete. Du har förmåga att se helheten samtidigt som du förstår vikten av detaljer. Då rollen innebär många kontaktytor i organisationen, från vilka du kommer att behöva information, är du kommunikativ och har du lätt för att samarbeta. Vidare har du förmågan att ifrågasätta och hitta lösningar. Du uttrycker dig mycket bra i tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Din profil

Du har en akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande och har efter studierna ca 2–4 års relevant arbetslivserfarenhet. Troligtvis arbetar du idag inom risk, revision eller redovisning med en koppling till bank/finans- eller försäkringsbranschen. Vi ser gärna att du har grundläggande kunskaper om finansiella regelverk och goda kunskaper i Word, Excel och Power Point. Du är öppen för nya IT-lösningar och tycker det är spännande med digitala verktyg.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar If med Prodiem. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Filippa Gernandt tfn 073-384 23 94 eller Caroline Björk, tfn 073-303 34 66.

Välkommen med din ansökan!