Mestergruppen Sverige AB är en sammanslutning av fria företagare i samverkan som innefattar kedjorna XL-BYGG, BOLIST och Järnia.

Vi erbjuder alla typer av byggmaterial för både konstruktion och renovering av hus för professionella hantverkare och lokala byggföretag, men även vanliga hemmasnickare. Sammantaget är Mestergruppen marknadsledande inom byggmaterialhandeln i Sverige med 270 butiker över hela landet. Bolaget har en total extern butiksomsättning på ca 9 miljarder SEK. Läs mer på www.mestergruppen.se

Mestergruppen är i ett intressant skede av tillväxt och behöver förstärka inköpsavdelningen med en Inköpscontroller. Besitter du ett starkt sinne för siffror, analys och data, och vill kliva in en roll där du kommer att bli en central del i arbetet för att bolagets ska uppnå sina affärsmål? Och vill du göra detta i en koncern som präglas av ett starkt entreprenörstänk? Då har du här en unik möjlighet som du inte får missa!

Om Mestergruppen

Mestergruppen breda utbud, lokala förankring och stora kunskap är kärnan i vår verksamhet. Vårt mål är att vi ska ha branschens mest nöjda och lönsamma medlemmar och vara förstahandsvalet för fria företagare. Och det ska vi bland annat åstadkomma genom branschens bästa inköpsvillkor, en effektiv logistik, fokus på digitalisering och ett starkt serviceutbud för våra medlemmar. För oss i Mestergruppen är etik en integrerad del av vår verksamhet. Allt vi gör ligger inom ramen för våra kärnvärden. Vi uppmuntrar alla att vara Pålitliga, Effektiva, Innovativa, Uppfinningsrika och Lagspelare.

Detta söker vi

Till Mestergruppen söker vi nu en Inköpscontroller som vill vara med och bidra till bolagets mål att ha branschens bästa inköpsvillkor och en effektiv logistik. Som Inköpscontroller får du en central roll inom organisationen och blir ett affärsnära stöd till verksamheten. Du arbetar brett med inköpsstyrning, uppföljning och analys. En stor del av rollen innebär att forma och vidareutveckla befintliga processer och rutiner. Högt upp på agendan ligger det bland annat att effektivisera och integrera systemstöd.

I rollen kommer du att arbeta i ett team på tre personer och rapportera till Chef controlling. Placering är på Mestergruppens kontor i Solna men möjligheten finns att fortsättningsvis jobba flexibelt och växelvis hemifrån.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta i en bred roll men exempel på dina arbetsuppgifter är:

  • Stödja verksamheten med analys och beslutsunderlag för att bedriva ett kvalitativt inköp, upphandling och- avtalsarbete.
  • Månatlig uppföljning och avstämning med kategorichefer inom logistikverksamheten.
  • Samordna behov inom inköp och framtagande av diverse ad hoc analyser och statistik.
  • Superuser för Qlik Sense samt agera kravställare för att driva förbättringar.
  • Hantering och avstämning av bonusar och rabatter från leverantörer.
  • Kalkylering kopplat till lager.
  • Ad hoc arbete och löpande stöd mot verksamheten.
  • Delta och driva förbättringsprojekt inom organisationen och gemensamt med Norge

Din profil

Du har en akademisk utbildning och relevant erfarenhet från inköp/upphandling, controlling eller annan ekonomisk styrning. Vi förutsätter att du är en systemvan person som har goda kunskaper i Excel och BI system. Troligtvis arbetar du idag inom en liknade bransch och har utöver erfarenhet av inköp med fördel även erfarenhet av lager och logistik. Vidare har du en god förståelse för processer och en talang för att identifiera möjligheter och förbättringar.

Du som person

För att lyckas i rollen som Inköpscontroller är du en ambitiös och analytisk person som ser lösningar snarare än begränsningar. Du är självdisciplinerad och tar gärna an projekt och nya utmaningar. Eftersom Mestergruppen befinner sig i en fas som präglas av förändring och tillväxt, är du en flexibel person som får motivation av att arbeta i en händelserik miljö. Då rollen har flera kontaktytor ser vi även att du är en lagspelare som värdesätter ett gott samarbete mellan kollegor.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Mestergruppen med Prodiem. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Filippa Gernandt på Prodiem, tfn 073-384 23 94 alt. Jakob Altensten på Prodiem, tfn 073-344 51 80.

Välkommen med din ansökan!