Teknik gör världen bättre!

Teknikföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för teknikindustrin.

Sverige är ett av världens främsta exportländer när det gäller innovation och teknik, där företag som Volvo, Ericsson och Scania är några av de största aktörerna. Gemensamt för trion är att de är medlemmar i Teknikföretagen. Hos oss får de tillsammans med drygt 4200 andra medlemsföretag bästa möjliga konkurrenskraft genom bland annat juridisk rådgivning och politiskt påverkansarbete.

Om rollen

Trivs du i en roll med ett tydligt helhetsansvar för redovisning och rapportering? Vill du vara en del av ett härligt och framåtlutat team, som hela tiden vill utvecklas och göra saker och ting bättre? Om du vill bidra med dina tidigare erfarenheter och vara med på vår utvecklingsresa, så kan rollen definitivt vara något för dig!

Du kommer att tillhöra ett team som består av fem redovisningsekonomer och en Ekonomichef, som du rapporterar till. Teamet ansvarar för redovisning och rapportering, beskattning, budget och prognos av Teknikföretagen med dotterbolag samt även ett flertal övriga anknutna bolag och föreningar. Totalt hanterar teamet ett 40-tal legala enheter.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer självständigt att ansvara för redovisningen och rapporteringen av ett antal branschföreningar/organisationer innefattande arbetsuppgifter såsom; löpande redovisning (inkl. reskontror), månadsavstämningar, momsdeklarationer, likviditetsplanering samt årsbokslut, årsredovisning och inkomstdeklaration.

Vidare kommer du att samarbeta med branschansvariga för föreningarna och stötta dem med analyser i samband med bokslut men även i budget, prognos, likviditet mm. Att agera stöd och bollplank mot verksamheten i ekonomiska frågor är en viktig del av rollen, likväl som att hålla ihop helheten för föreningarna gällande ekonomirutiner samt rapportering och budget.

Vi ser att du har

  • akademisk eller eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig
  • kvalificerad redovisningsbakgrund
  • vana av att arbeta brett och är självständig i bokslutsarbete
  • vana av att använda Excel- och system
  • meriterande är erfarenhet från redovisningsbyrå och /eller föreningsverksamhet

Utifrån rollens utformning och innehåll ser vi att du bör ha en naturlig fallenhet för att se förbättringsområden i verksamheten och komma med förslag på lösningar. Det är även viktigt att du har lätt för att förstå kopplingen mellan verklighet och siffror.

Vem är du?

För att lyckas i rollen är du trygg i din kompetens och tar ett tydligt ägarskap för ditt ansvarsområde. Du är en genomförare som får saker och ting gjorda med en hög kvalitetsmedvetenhet. Du har även ett naturligt servicetänk, och trivs genuint i kommunikationen och samarbetet med såväl dina närmaste kollegor som övrig organisation.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid vid vårt kontor vid Östermalmstorg i Stockholm. Vi erbjuder en trevlig arbetsmiljö med bra förmåner, med egen träningslokal och lunchrestaurang i huset. I vårt kontorshus finns möjlighet att parkera sin cykel eller moped och att tillfälligtvis också hyra en parkeringsplats för bil.

Våra värdeord som genomsyrar verksamheten är: Respekterande, Engagerade, Professionella och Modiga

I denna rekrytering samarbetar vi med Prodiem. Kontakta gärna Petra Bennarp på Prodiem, tfn 070 916 39 18 eller Anna Abrahamsson, tfn 070 691 01 35 om du vill höra mer om tjänsten.

HR-chef Mona Hill, på telefon 08-782 08 04 eller mona.hill@teknikforetagen.se

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev på Lediga jobb (teknikforetagen.se)Vi tar inte mot några ansökningar vi mejl. Urval och intervjuer sker löpande så vänligen skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Sista ansökningsdag är den 30 november 2021.

Vi har gjort våra medieval och vill därför inte bli kontaktade av sälj/rekryteringsföretag.