Vill du vara med och skriva historia i ett företag som genomsyras av hållbarhet och cirkulär ekonomi? Trivs och utmanas du av att ta stort ansvar både för ditt och gruppens leveranser i ett företag där självledarskap är ledstjärnan? Är du nyfiken på att vidareutvecklas som Business Controller inom logistikområdet i ett bolag där du får stort utrymme till att vara med och påverka verksamhetens riktning? Då kan denna roll vara av intresse för dig!

Svenska Retursystem söker nu en Business Controller med stort intresse för logistik. Bolaget arbetar med självledarskap som grund. Detta innebär att du tillsammans med dina kollegor formar hur ni löser era uppgifter och hur ni når gruppens måluppfyllelse. Självledarskapet ger dig möjlighet att vara ditt bästa jag att använda och utveckla dina styrkor. Vi söker dig som har ett stort engagemang och en stark vilja att skapa strukturer i en föränderlig miljö. Du kommer in i ett bolag med stark tillväxttakt och ambitiösa kollegor. Vi letar efter dig som är beredd att med din initiativförmåga ta dig an nya spännande utmaningar och bidra till bolagets fortsatta utveckling. Du trivs med att jobba med såväl återkommande operativt arbete som projektarbete, delta i tvärfunktionella möten samt att kunna prioritera däremellan.

Du blir en del av ett controllerteam som idag består av fyra Business Controllers. Du kommer också arbeta tätt ihop med många kollegor inom Supply Chain.

Rollen utgår från något av våra kontor (Stockholm, Västerås, Mölnlycke eller Helsingborg).

Dina arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter kommer huvudsakligen att innebära:

  • Ansvar för rapportering och ekonomisk uppföljning på månatlig och årlig basis för ditt ansvarsområde inom Logistik.
  • Ansvar för att skapa och vidareutveckla modeller för nyckeltal- och kostnadsuppföljning.
  • Driva och koordinera prognosarbete i nära samarbete med kollegor inom ansvarsområdet.
  • Genomföra ad hoc analyser och utredningar, både initierade på eget initiativ och från övriga organisationen.
  • Delta i utvecklingsarbete, huvudsakligen inom Supply Chain.
  • Bygga rapporter och analysunderlag i PowerBI.
  • Löpande arbeta för att effektivisera både det egna arbetet och inom ansvarsområdet.
  • I samarbete med övriga kollegor utveckla analyser och rapportering som underlag till beslutsforum och styrelse.

Din profil

Du har en akademisk utbildning inom ekonomi och minst fem års erfarenhet som verksamhetsnära Business Controller. Vi ser att du har erfarenhet från controlling specifikt inom logistik, produktion, transport eller Supply Chain, där du skapat dig en god förståelse för det cirkulära flödet och de volymer, KPI:er och processer som generellt hör området till. Erfarenhet av hållbar utveckling är något vi ser positivt på. För att bli framgångsrik i rollen vill vi att du har erfarenhet av att arbeta med effektivisering och utveckling av verksamhetsprocesser, alternativt har ett starkt driv i att vilja bli delaktig i den typen av uppgifter.

Du är en avancerad användare av Officepaketet, framför allt Excel och Powerpoint och har erfarenhet och intresse av att bygga rapporter i BI-verktyg.

Du som person

Vi söker dig som har förmågan till att hålla en god struktur i arbetet men som samtidigt inte räds för att vara med och skapa rutiner och processer. I och med att du i denna roll kommer att arbeta utifrån ett självledarskap så är det av stor vikt att du trivs med att ta ansvar och ett ägandeskap för att självständigt driva arbetet framåt. Det är även av vikt att du är kommunikativ och har ett pedagogiskt och stöttande mindset. Viktigt för rollen är ett engagerat och öppet förhållningssätt där du bidrar med input och kunskap i frågor som berör arbetet, likväl som att du lyhört lyssnar in dina kollegor för ett bra samspel. Du är öppen för förändring, att finna nya vägar i hur arbetet kan utföras och vågar utmana dig själv och verksamheten.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Svenska Retursystem med Prodiem. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Susanna Bergman på Prodiem, tfn 070-860 22 76, eller Anna Abrahamsson, tfn 070-691 01 35.

Välkommen med din ansökan!

Svenska Retursystem är det smarta kretsloppet för våra livsmedel. Bakgrunden till vår uppkomst var övertygelsen om att hela dagligvarubranschen skulle gynnas av ett gemensamt system för lastbärare, där ansvaret skulle administreras och skötas av en gemensam part. Vårt system är baserat på standardiserade lastbärare och tjänster som ger effektiva och hållbara varuflöden för alla aktörer i hela kedjan, från producent ut till butiken eller restaurangen. Genom samarbete och återanvändning minskar vi branschens miljöpåverkan. Vår drivkraft är att skapa effektiva processer i alla led och vi arbetar därför ständigt med att utveckla så enkla, effektiva och hållbara lösningar som möjligt för branschen.

Företaget grundades 1997, omsätter 723 Mkr (2020) och har 193 anställda. Svenska Retursystems ägs till lika delar av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) och Svensk Dagligvaruhandel (SvDH) och huvudkontoret ligger i Stockholm. Våra produktions- och logistikanläggningar ligger i Helsingborg, Mölnlycke, Örebro och Västerås.

Läs mer om företaget på https://www.retursystem.se/sv/