Att skapa och hålla kontakten via digitala kanaler såsom sociala medier, system och mejl är något som vuxit till en självklarhet de senaste åren. De flesta av oss konsulter känner nog att ”det är på sociala plattformar som jag behöver finnas”. Men hur gör vi det på bästa sätt i rollen som konsult, eller rekryterare? För sitt namn till trots, sociala medier, så upplever jag att återkoppling, personlig kontakt och dialog ofta blir sämre när den sker på till exempel Linkedin. Känner du igen dig? Jag ser flera i mitt nätverk som upplever samma sak.
För mig har konsultrollen varit både en rolig och viktig del i mitt yrkesliv. Och kanske är det därför jag vurmar extra mycket för att vi – oavsett om vi möts digitalt eller fysiskt – ska komma ihåg att det alltid är individer vi möter (jag ger mig inte in på ai-spåret… 😉). Att återkoppla, både med negativ och positiv information, är en del i att visa individen respekt för nedlagd tid och engagemang.
För rekryteraren är personlig och genomtänkt kommunikation också ett sätt att visa att man är en seriös aktör. När en person på ett rekryteringsföretag skickar ett meddelande på Linkedin och hänvisar med länk till en annan kontaktperson, kan jag då verkligen lita på att det är en seriös förfrågan eller bör jag bli misstänksam? I takt med att digitala bedrägerier ökar så ökar också vår försiktighet.
Att upplevas som seriös blir alltså alltmer avgörande för rekryteringsföretag. Därför blir din feedback som konsult också allt viktigare. Berätta vad du tycker! En fråga som ofta dyker upp när vi är på intervjuer är vad vi som konsulter ser som viktigt med ett uppdrag. Vad är det som gör att du väljer just detta uppdrag? Svaret kommer inte bara bero på uppdraget utan även på hur rekryteringsföretaget har agerat under processen. Följer de upp som de sagt? Om inte så faller hela uppdraget neråt i skalan.
Ett annat effektivt sätt att visa att man är ett seriöst rekryteringsföretag som vill ha in just dig, din erfarenhet och din kunskap, är att lämna referenser. Att rekryteringsföretag lämnar referenser borde kanske vara lika självklart som att vi som konsulter gör det? Dina referenser intygar att du har den erfarenhet du beskriver, och att du går att lita på. För mig som konsult är alla mina kontakter guld värda.
Den erfarenhet och alla olika typer av kontakter som jag haft genom åren som konsult har gjort mig till en mycket bättre lagspelare. Att få komma ut på olika uppdrag och företag ser jag verkligen som ett stort privilegium. Det har inte alltid varit en dans på rosor, men som konsult lär man sig att tackla även dessa tillfällen. Efter närmare 20 år som konsult stortrivs jag i denna miljö.
I takt med att vi kommunicerar digitalt allt oftare upplever jag dock att rekryteringsföretag, och kanske även vi konsulter, blivit mindre benägna att återkoppla. Så låt oss fundera över vår egen roll. Vad kan vi som konsulter göra för att upprätthålla en god dialog även digitalt? Kanske genom att fortsätta agera såsom vi gör när vi ses face-to-face? För oss konsulter är allt möjligt när vi vill det tillräckligt mycket.