Vem säljer in dig, och hur ser du till att det ger resultat?

Vikten av att bygga starka nätverk som konsult

När man arbetar på ett företag som tillhandahåller tjänster eller produkter finns det ofta ett skickligt säljteam på plats som ser till att företaget når sina mål. Men hur funkar det när man är konsult och har sitt eget aktiebolag? Vem är det som säljer dina tjänster? Vem är det som säljer dig och dina kunskaper? 

I de flesta fall jobbar vi konsulter via ett interimsbolag (som Prodiem) och då skulle vi kunna svara att det är Prodiem som “säljer” oss. Dock är det inte riktigt så enkelt. 

Du är ditt varumärke

Den som behöver vara bra på att sälja dig och ditt varumärke är du själv. Det är DU som behöver bygga upp ett starkt kontaktnät, börja exempelvis med ett förmedlingsföretag och vidareutveckla det. Att vara interimskonsult innebär ofta att man arbetar på kortare uppdrag där flexibilitet och förmågan att snabbt bygga förtroende är avgörande. Ett starkt och välutvecklat nätverk kan vara den största tillgången för att lyckas i rollen som interimskonsult. Men vad innebär det egentligen att ha ett bra nätverk, och varför är det så viktigt?

Möjligheter till nya uppdrag genom förmedlingsföretag

Oftast handlar det inte om att bara svara på en annons på den rollen som passar dig, framförallt eftersom inte alla möjligheter marknadsförs offentligt. 

Det handlar om att förmedlingsföretag har dig i åtanke när ett nytt uppdrag kommer ut. De behöver veta när du är tillgänglig, vilken bransch och vilka roller du tycker är intressanta. Detta ger dig en konkurrensfördel jämfört med andra som enbart svarar på offentliga annonser. 

Möjligheter till nya uppdrag genom rekommendationer

I arbetslivet har de flesta jobbat med många kompetenta chefer som kan vara till hjälp i framtiden. Fråga om de kan tänka sig att vara din referens för framtida uppdrag. Det kan också vara hjälpsamt att de rekommenderar dig när de får en förfrågan i sitt nätverk om en interimskonsult. 

Därför kan det vara intressant för dig att ta kontakt med dem, bjuda på lunch och be dem att berätta för den som kontaktar dem att du finns när de inte har möjlighet att ta uppdraget själva. Om de inte redan gör det förstås!

Det kan också vara en bra anledning att bygga ett nätverk av konsulter som kan rekommendera dig när de själva inte är tillgängliga för spännande uppdrag.

Vad innebär detta i praktiken?

När jag började som konsult spenderade jag väldigt mycket tid på att lära känna andra företag, bygga ett nätverk och marknadsföra mitt varumärke.

Det handlar om att göra en lista med alla företag som kan hjälpa dig att få uppdrag. Vilka företag vill du jobba med? Vilka anser du kommer att ha intressanta uppdrag som passar dina behov? 

Nästa steg är att nå ut till nyckelkontakter i dessa företag: gå på en lunch, ta en fika eller ett första möte på Teams. Du behöver presentera dig själv, prata om din resa hittills, din tillgänglighet och vad du är ute efter framöver. Du får även möjlighet att ställa frågor om din bransch, det företag den andra personen representerar och självklart ska du bygga en personlig kontakt.  Detta tar mycket tid men är väldigt viktigt för att säkerställa att så många personer som möjligt vet att du finns och att du kan få rätt uppdrag i rätt tid.

De flesta av oss har byggt upp ett nätverk hos rekryteringsföretag genom våra gamla anställningar. Du kan använda det nätverket för framtida uppdrag också!

Ring dem, boka in en träff och vårda relationen så att även de kan hjälpa dig.

Finns det evenemang som förmedlingsföretag anordnar? Då går du självklart på dessa. Du får möjlighet att både lära känna rekryterare på dessa företag men även andra konsulter. 

Långsiktiga relationer

Som alla relationer så är det inte en punktinsats som gör att du lyckas. Du behöver se till att du följer upp era luncher eller ringer dem när du fått ett nytt uppdrag så att de kan anpassa tillgängligheten. När ditt nuvarande uppdrag närmar sig avslut – hör av dig igen! Då har du möjlighet att kolla läget på marknaden och visa upp att du finns där och kommer att finnas tillgänglig inom kort. Genom att bygga en långsiktig relation så kommer de att tänka på dig och höra av sig till dig när ett nytt uppdrag som passar dina behov dyker upp.. 

Slutsats

För en interimskonsult är ett starkt nätverk inte bara en fördel – det är en nödvändighet. Genom att bygga och vårda relationer kan du få möjligheter till nya uppdrag genom förmedlingsföretag eller nätverk. Att investera i nätverksbyggande och aktivt delta i branschens nätverk är en strategi som kommer att löna sig i form av både nya affärsmöjligheter och personlig utveckling.

Frank-Paul van Elk, Interim CFO/Head of Business Control
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Fler artiklar

Longevity i arbetslivet Promag ett magasin för konsulter av konsulter
Våga prova nya vägar som konsult
Ta ansvar för ditt liv som konsult, bygg nätverk och dela dina erfarenheter
Rekrytering & INTERIMSLÖSNINGAR

Vi hjälper dig hitta rätt medarbetare och interimskonsulter

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort