Att låsa upp kraften i Mångfald, Rättvisa och Inkludering för högre lönsamhet
Det finns många studier som pekar på att mångfald, rättvisa och inkludering på arbetsplatsen leder till ökad lönsamhet. Ändå är det ofta något som prioriteras bort när tiderna är tuffa. Som interimskonsult har man en unik möjlighet att inte bara observera olika företagskulturer när man är på uppdrag, utan också att påverka framåt.
Social mångfald
Vi människor är i grunden sociala varelser som gärna vill tillhöra en grupp. Att rekrytera in och skapa en företagskultur med liknande individer kan kännas tryggt för många. Man vet vad man har och vad man får – inga större överraskningar där. Men, den stora nackdelen är att homogeniteten riskerar att resultera i att utveckling och nytänkande avtar och i värsta fall leder det till stagnation som påverkar lönsamheten direkt negativt.
Social mångfald definieras av Wikipedia som en ”variation av egenskaper hos individerna i en social grupp”. Kruxet med det är att vi alla har individuella variationer, tex kön, etnicitet, ålder, kultur, religion, fysisk förmåga, språk, utbildning, neurodiversitet… ja, listan kan förstås göras mycket längre.
För ett antal år sedan när mångfald kom upp på agendan så fokuserades framförallt på numerisk representation, dvs det man kan mäta och följa upp. Frågan var: hur stor andel var kvinnor/unga/utbildade inom en specifik grupp, och hur kunde man öka den andelen? Kvantitet verkade vara den universella lösningen. Problemet var bara att när man checkat av detta, och tyckte att mångfald hade uppnåtts så uteblev ändå resultaten. Ingen högre lönsamhet nåddes, och minoritetsgrupperna blev kvar längst ner i organisationen och hade svårt att klättra, trots att de fått chansen att komma in på arbetsplatsen. Men mångfaldsboxen var ju checkad, så nu hade ändå företaget gjort sitt – om än med synbart uteblivna positiva ekonomiska resultat.
Rättvisa
Det enkla svaret är att det inte räcker med enbart mångfald, eller att räkna antal. För att få en effekt så måste fler förutsättningar på plats. Alla måste få en rimlig chans att lyckas. Det måste vara rättvist. Att tex rekrytera nyanlända men fortsätta att skicka interna mail på svenska är inte rättvist. Att bjuda in funktionshindrade till möten i lokaler som inte är anpassade är inte rättvist. Att lägga möten tidigt eller sent på arbetsdagen gör det svårt för småbarnsföräldrar och är därför inte rättvist. Även denna lista kan göras lång…
Nyckeln här är att alla behöver få samma förutsättningar att lyckas. Det är alltså inte bara numerären som är viktig, utan även möjligheten att lyckas – det som kallas Equity på engelska och översätts till rättvisa på svenska. Det innefattar till exempel att delta i avgörande beslutsfattande möten.
Inkludering
Detta leder oss till den sista pusselbiten som handlar om inkludering. Att få en inbjudan till det där beslutsmötet är bra, men om ens åsikter inte lyssnas till eller värdesätts så är man ändå inte inkluderad. För att få till inkludering så måste det till en psykologisk trygghet, dvs att man känner sig som en fullvärdig del av teamet oavsett individuell variation.
Att ha en organisation som har mångfald räcker alltså inte för att få önskade ekonomiska resultat. Hela kedjan från mångfald, via rättvisa till full inkludering måste finnas för att lönsamheten ska öka. Om mångfalden inte nått in till de avancerade jobben, de som har beslutsmandat eller till ledningsgruppen – ja, då saknas inkludering. När inkludering sker så kommer också kreativiteten och innovationskraften frigöras och ge resultat på sista raden.
Interimkonsultens roll
Som interimskonsult har man en unik chans att både observera organisationen och att ta upp detta. Ofta blir det betydligt mindre laddat om man som ”extern” tar upp ämnet, än att som medarbetare påpeka tex för en lönesättande chef. Vinningen är alltså inte bara en mer inkluderande och hållbar arbetsplats, utan även en förbättrad lönsamhet. Och vilket företag är inte intresserat av det?!
Sammanfattningsvis är det viktigt att förstå att mångfald, rättvisa och inkludering inte bara handlar om socialt ansvar; det är en strategisk nödvändighet för företag som strävar efter att blomstra i dagens föränderliga och dynamiska värld.