
Vill du ta nästa steg i din redovisningskarriär och kombinera operativt arbete med ett tydligt helhetsansvar? På Nobina får du en central roll där du, i nära samarbete med flera specialistteam, driver och koordinerar redovisningen för de finska bolagen – samtidigt som du själv är operativ i bokslut och rapportering. Här får du möjlighet att bidra till framtidens hållbara kollektivtrafik i Norden, i en roll som präglas av kvalitet, struktur och driv i förbättringsarbetet. I samband med att Nobina centraliserar redovisningen till det nordiska Shared Service Center i Solna, söker de nu en Accounting Lead med fokus på de finska enheterna. Du välkomnas till en dynamisk organisation med stark teamkänsla och goda möjligheter att påverka, utveckla och göra verklig skillnad.
Är detta din nya utmaning?
Som Accounting Lead blir du redovisningsansvarig för Nobinas legala enheter i Finland. Rollen är placerad inom Nobinas nordiska Shared Service Center (SSC), som består av cirka 25 personer uppdelade i olika processteam med ansvar för bland annat kund- och leverantörsreskontra, anläggningsregister, Cash management och redovisning. Du får en nyckelposition där du har ett helhetsansvar för redovisningen i de finska bolagen – från att koordinera det dagliga arbetet till att själv arbeta operativt med bokslut, rapportering och årsredovisningar. Tillsammans med kollegor inom SSC driver du redovisningsflödena framåt och säkerställer att både det redovisningsmässiga resultatet och de underliggande processerna håller hög kvalitet, följer gällande regelverk och är i linje med Nobinas nordiska principer.
En viktig del av uppdraget är att bidra till utvecklingen av ännu effektivare och mer digitala arbetssätt. Nobina arbetar redan idag smart och datadrivet, bland annat med stöd av RPA roboten – Busse – som hanterar delar av avstämningsarbetet, intern kontroll och andra processer. Rollen innebär att du blir en viktig del i det fortsatta förbättringsarbetet, där du deltar i initiativ för att vidareutveckla rutiner, processer och systemstöd. Du kommer in i en fas där nya lösningar testas, implementeras och utvärderas, och din insats blir avgörande för att driva den fortsatta utvecklingen. Tjänsten är placerad i Solna och du rapporterar till Accounting Manager inom SSC.
Dina arbetsuppgifter
- Ansvara för redovisningen inklusive löpande bokföring för Nobinas legala enheter i Finland.
- Driva månads-, kvartals- och årsbokslut samt rapportering.
- Säkerställa kvalitet i hela redovisningsflödet – i samverkan med andra team inom SSC.
- Hantera skattefrågor, moms, avstämningar och upprättande av årsredovisningar.
- Koordinera och driva det operativa arbetet kring revision.
- Säkerställa efterlevnad av finska redovisningsregler och intern kontroll.
- Delta i utveckling och förbättring av processer och rutiner inom redovisningsområdet.
- Vara kontaktperson gentemot bolagen i Finland i redovisningsfrågor.
Vem är du?
För att lyckas i denna roll tror vi att du är en strukturerad och lösningsorienterad person som trivs med att ta ägarskap för processer. Du har en prestigelös inställning och tycker om att ha ett övergripande ansvar samtidigt som du är operativ, du är helt enkelt en doer som trivs med att vara hands-on i det dagliga arbetet. Du är kommunikativ, samarbetsinriktad och har lätt för att skapa förtroende över landsgränser och inom olika funktioner. Med ett starkt eget driv vill du bidra till att utveckla arbetssätt som gör skillnad – inte minst genom digitalisering. Samtidigt är du noggrann, kvalitetsmedveten och har en analytisk ådra som gör att du snabbt identifierar förbättringspotential. Du delar Nobinas värderingar och ser styrkan i hållbara, inkluderande lösningar.
Din profil
Du har en akademisk bakgrund inom ekonomi eller motsvarande och en gedigen erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete. Du har goda kunskaper i finsk redovisningspraxis och har arbetat med bokslut, moms, skatt och årsredovisningar enligt finska regelverk. Du kommunicerar obehindrat på finska, svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete inom Shared Service Center, processutveckling eller systemrelaterade förbättringsprojekt. Även kunskap om IFRS ses som ett plus, men är inte ett krav.
Varför Nobina?
På Nobina är vi engagerade i att skapa en inkluderande arbetsmiljö där varje medarbetare gör skillnad. Våra ledare tar ansvar, fattar modiga beslut och strävar alltid efter att möta våra resenärers och samhällets behov. Genom att vara affärsdrivna och fokusera på helheten strävar vi efter att utveckla vår verksamhet och skapa hållbara lösningar för idag och för framtiden. På ett coachande sätt är vi engagerande. Vår kultur bygger på respekt, vi bryr oss och tar ansvar och vi söker ständigt nya perspektiv för att driva innovation.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Nobina med Prodiem. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Vilda Cygnaeus på Prodiem, tfn 070-557 96 06.
Välkommen med din ansökan!
Vi är Nobina. Med 15 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.
Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2024/2025 ca 14 miljarder kronor. På den svenska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärket Samtrans, Göteborgs Buss respektive Telepass.
Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.
Läs mer om företaget på www.nobina.com