Att etablera ett framgångsrikt samarbete är inte bara viktigt för ditt varumärke som konsult – det är lika avgörande för kundbolagets långsiktiga resultat. Dessutom gör ett bra samarbete att konsulten lämnar uppdraget som en ambassadör som både pratar gott om och rekommenderar kundens bolag vidare. Ett lyckat konsultuppdrag är alltid ett bevis på ett lyckat partnerskap, där båda parterna aktivt bidrar. Vi går igenom fem byggstenar som säkerställer att ni maximerar utväxlingen av konsultinsatsen, från start till ett välplanerat avslut.
1. Gemensamt framgångsmål och scope
Ert framgångsrika partnerskap börjar såklart med definitionen av framgång. Vilka problem behöver konsulten lösa och vilka resurser behöver företaget tillhandahålla? Det är viktigt att förstå vilka arbetsuppgifter som ingår i scopet och vad som ligger utanför ansvarsområdet, så att båda parter har en gemensam bild. Bolaget behöver även ta hänsyn till konsultens åsikter om vad som krävs för att jobbet ska kunna utföras inom den bestämda tidsramen. Så kan riskerna för missförstånd och resursutmaningar minskas. Det är bäst att ha den övergripande dialogen innan avtalet skrivs på såklart, så att konsulten är rätt person för jobbet, men en mer detaljerad dialog behöver föras vid uppdragets start.
2. Onboarding
Konsulten förväntas leverera från dag 1 och behöver på kort tid förstå bolagets affärsmodell, organisation och hur bolaget är organiserat, med mera. Det sätter en stor press på konsulten att ställa rätt frågor, läsa rätt interna/externa dokument och boka in introduktioner med rätt personer i företaget. Även om konsulten ska vara proaktiv och förväntas ”fixa saker” på egen hand, ligger ett stort ansvar på kunden för att lyckas med det. Kunden behöver ge rätt förutsättningar så att konsulten kan göra ett bra jobb. Några exempel är att ge bra introduktion om hela bolaget, affärsmodell(er), sätta konsulten i kontakt med relevanta nyckelpersoner och tillhandahålla intressanta dokument (budget-/prognosmaterial och månadsrapporter för ekonomer till exempel). Dessutom behöver kunden se till att interna resurser är tillgängliga. Detta minimerar friktion och möjliggör snabb och effektiv leverans.
3. Förtroende och öppenhet
För att ett partnerskap i vilken form som helst ska lyckas behöver båda parter ha förtroende för varandra. I ett partnerskap mellan konsult och kund behöver båda göra det jobbet.
Konsulten kan exempelvis vinna förtroende hos kunden genom att leverera en bra insats utifrån de målen som har satts. Ärligheten, och att våga agera konstruktiv utmanare med konkreta råd utifrån sina egna erfarenheter, bygger förtroende på lång sikt.
För kunden kan det innebära att vara transparent och öppen med organisationens utmaningar. Det händer ofta att kunden berättar saker för konsulten tidigare än de anställda eftersom konsulten oftast inte är drabbad på samma sätt.
Konsulter är vana vid att snabbt dra i bromsen och byta spår, och kan vara kundens allierade i detta.
4. Feedback
De flesta bolag har frekventa, strukturerade avstämningar mellan chef och anställd (exempelvis 1-till-1-möten) för att diskutera status på arbetsuppgifterna bland annat. Konsulterna brukar behandlas som anställda i de flesta bolag och har då också avstämningar med kund. Det som konsulterna inte har är ett utvecklingssamtal varje år, utan kanske enbart ett avslutssamtal i slutet av uppdraget. Därför är det viktigt att kunden tar dessa möten och berättar om något inte riktigt funkar, eller om fokus behöver skiftas. Då har konsulten tid och möjligheten att justera kursen snabbt. Detta gäller självklart också för konsulten, att flagga för det som behöver lyftas och ta action direkt.
5. Kunskapsöverföring
Ett framgångsrikt partnerskap definieras av ett starkt avslut. Redan i uppdragets mittfas bör planeringen för överlämningen påbörjas. Målet är att göra konsulten överflödig. Detta uppnås genom strukturerad kunskapsöverföring och utbildning, samt att se till att kundens interna team inte bara förstår de nya processerna och verktygen, utan också känner ett genuint ägandeskap över resultaten. Detta säkerställer att effekten av konsultinsatsen lever kvar långt efter att uppdraget är slutfört. Det viktiga här är att ha en bra dialog och att konsulten vet till vilken person vilka uppgifter skall lämnas över samt att kunden ser till att dessa resurser är informerade och tillgängliga.
Avslut
För dig som interimskonsult ligger din långsiktiga framgång i din förmåga att etablera dessa partnerskap. Genom att proaktivt driva igenom dessa fem byggstenar – från enighet om scope till ett planerat avslut – skapar du inte bara värde i det aktuella uppdraget, utan du lämnar kunden starkare, etablerar dig som en betrodd allierad och bygger ett rykte som en konsult vars insatser genererar hållbara resultat. Använd dessa punkter som en checklista vid din nästa dialog med en potentiell kund för att lägga grunden för ert gemensamma framgångssamarbete.
