
Vill du bli en del av ett växande bolag där du får arbeta brett med redovisning och utveckla både processer och dig själv? I rollen hos Smartoptics blir du en viktig del i ett team där samarbete och engagemang står i fokus. Här kombineras möjligheten att jobba nära verksamheten med en kultur där initiativ uppmuntras, och där du som medarbetare får växa i takt med bolaget. Rollen är ny och ger dig chansen att påverka från start – i ett bolag med stark tillväxt och stor framtidstro.
Vad vi söker
Som Redovisningsekonom får du en viktig roll inom ekonomiavdelningen, där du ansvarar för delar av redovisningen för koncernens bolag i Sverige, Norge och USA. Rollen är bred och operativ, där du kommer arbeta med leverantörsreskontra, lagerredovisning och bokslutsarbete, i ett nära samarbete med bland annat Financial Controller och Redovisningschefen. Du kommer agera super-user för systemet Rillion och ta ett ansvar för att leverantörsreskontran sker på ett smidigt och välfungerande sätt. En viktig del av arbetet är också att stötta vid inventeringar och arbeta med lageravstämningar. Därtill arbetar du med vissa delar av månadsbokslutet, inklusive kontoavstämningar, periodiseringar och hantering av banktransaktioner. Du kommer vara en aktiv del i att utveckla arbetssätt och rutiner som exempelvis att uppdatera finansmanualen. Rollen innefattar även kontakt med externa revisorer och medverkan vid revision.
Smartoptics växer och rollen är ny, vilket ger dig stort utrymme att komma med egna initiativ och bidra till förbättringar och effektiviseringar inom ditt ansvarsområde. På sikt finns möjligheter för dig att utveckla nya kompetenser och bredda din roll i linje med dina ambitioner och drivkrafter.
Du rapporterar till CFO och blir en del av ett engagerat ekonomiteam som består av totalt sex personer. Rollen är placerad på Smartoptics kontor i Kista med möjlighet till visst hybridarbete.
Ansvarsområden
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara:
- Ansvarig för leverantörsreskontran
- Delaktig i månads- och årsbokslut
- Super-user i Rillion
- Lagerredovisning och avstämningar
- Uppdatering av rutiner och finansmanual
- Vara supportfunktion till organisationen i ekonomirelaterade frågor
- Medverkan vid revision och framtagande av underlag
- Stöd till kollegor inom redovisning, bl.a. anläggningsregister och intern rapportering
Vem är du?
För att lyckas i rollen som Redovisningsekonom till Smartoptics är du en strukturerad och noggrann person med ett sinne för siffror och detaljer. Du är självgående och nyfiken som person och trivs med breda arbetsuppgifter. Du är lösningsorienterad, gillar att förbättra arbetssätt och bidrar gärna till ett positivt och hjälpsamt arbetsklimat. Du uppskattar att arbeta nära verksamheten och tycker om att samarbeta med kollegor inom olika delar av organisationen. Eftersom rollen innebär många kontaktytor är det viktigt att du är lyhörd och har en god kommunikativ förmåga.
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi, exempelvis från YH eller universitet, och minst några års erfarenhet från en redovisningsroll. Du har god förståelse för debet och kredit, vana av kontoavstämningar samt erfarenhet av arbete med leverantörsreskontra. Erfarenhet från internationell miljö är meriterande och du kommunicerar obehindrat på både svenska och engelska. Du är van att arbeta i Excel och har god systemvana.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Smartoptics med Prodiem. Urval och intervjuer sker löpande, varför vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Jakob Altensten, tfn 073-344 51 80, eller Johan Mothander, tfn 070-910 14 65.
Välkommen med din ansökan!
Om Smartoptics
Smartoptics erbjuder innovativa optiska nätlösningar och komponenter för den nya tidens öppna nät. Företaget fokuserar på att lösa de tekniska utmaningarna i näten och öka sina kunders konkurrenskraft. Kundbasen består av tusentals företag, statliga kunder, molnleverantörer, “internet exchanges” samt kabel- och telekomoperatörer.
Smartoptics är ett skandinaviskt företag grundat år 2006. Företaget samarbetar med ledande leverantörer av teknik och nätlösningar och har erhållit en stor mängd certifieringar och godkännanden från stora leverantörer av switch- och lagringslösningar som Brocade, Cisco, HPE och Dell EMC. Företaget har en global räckvidd genom sin egen försäljningsorganisation och mer än 100 affärspartners, inklusive distributörer, OEM och VAR.