If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder. Bruttopremieinkomsten var drygt 46 miljarder svenska kronor år 2018. Bolaget har cirka 6 000 anställda, totalt inom koncernen ca 6 600 anställda och ägs av finländska Sampo Abp. If erbjuder skadeförsäkringar för kunder på nationella marknader i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum.

If har en nordisk Risk Management organisation bestående av ca 50 medarbetare. Inom organisationen återfinns bl a avdelningen Risk Control & Reporting som nu ska förstärkas med en Risk Reporting Specialist.

Har du ett intresse för kvalitativ rapportering samt för försäkringsbranschen och söker en möjlighet att utvecklas inom riskområdet? Vidare lockas du av möjligheten att tillhöra en nordisk och kompetent Risk Management organisation? Då ska du definitivt läsa vidare!

Detta söker vi

Vi söker nu en Risk Reporting Specialist till avdelningen Risk Control & Reporting som kommer att arbeta med Ifs kvalitativa riskrapportering. Som Risk Reporting Specialist kommer du att tillhöra det team som ansvarar för Ifs ORSA-rapport, SFCR, RSR samt riskavsnittet i årsredovisningarna. I arbetet kommer du att ha många kontaktytor inom Risk Management men även inom Ifs försäkringsverksamhet, kapitalförvaltning samt Corporate-funktioner såsom Corporate accounting och Corporate control.

Dina arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

  • Kvalitativ riskrapportering såsom SFCR, RSR, ORSA och årsredovisningens riskavsnitt årsvis
  • Analys av intern kvalitativ riskrapportering kvartalsvis avseende Ifs kapitalsituation
  • Koordinera delar av den kvalitativa rapporteringsprocessen
  • Delaktig i diverse projekt och utredningsarbeten
  • Ad hoc-arbete och kontinuerligt arbete med utveckling

Tjänsten rapporterar till Team Leader Risk Reporting och är placerad på Ifs huvudkontor i Bergshamra, Solna.

Din profil

Du har en akademisk utbildning inom ekonomi och har efter studierna minst 5 års kvalificerad erfarenhet. Du arbetar troligtvis idag inom risk, controlling eller redovisning med en tydlig koppling till bank/finans- eller försäkringsbranschen. Vi ser att du har grundläggande kunskaper om finansiella regelverk. Erfarenhet av Solvens 2, IFRS 7 och/eller Baselregelverket är ett stort plus. Vi ser det även som meriterade med erfarenhet av rapporteringsverktyget CDM.

Du som person

Du är en strukturerad person som är mån om kvalitén i ditt arbete. Du har förmåga att se helheten samtidigt som du förstår vikten av detaljer. Då rollen innebär många kontaktytor i organisationen, från vilka du kommer att behöva information, är du kommunikativ och har du lätt för att samarbeta. Vidare har förmågan att ifrågasätta och hitta lösningar i olika situationer. Du uttrycker dig mycket bra i tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Ansökan

Då tjänsten skall tillsättas så snart som möjligt vill vi gärna ha din ansökan snarast. Intervjuer sker löpande och annonsen är publicerad tills dess att tjänsten är tillsatt. Ansökan sker via Prodiems hemsida www.prodiem.se. Vid frågor kontaktar du Filippa Gernandt tfn 073-384 23 94 eller Caroline Björk, tfn 073-303 34 66.

Välkommen med din ansökan!

Tillbaka till alla lediga jobb