6 viktiga tips till dig som är en eftertraktad konsult

Är du eftertraktad som konsult inom ekonomi och finans? Grattis! Dig vill vi gärna haffa, och det är vi inte ensamma om.

Att vara eftertraktad konsult innebär att du ofta står inför valet mellan flera konsultbolag som kontaktar dig angående samma uppdrag. Vi på Prodiem skrev nyligen ett inlägg (läs inlägget här) om detta där vi belyste problematiken och hetsen det skapar när en kund ber ett flertal konsultbolag att hitta en konsult till sitt uppdrag. De tillfrågade konsultbolagen har några få dagar på sig och springer ofta då på samma konsulter eftersom konsulterna är anslutna till flera olika konsultbolags nätverk. Inga konstigheter i sig, då man som konsult bör sprida sina risker innan man hittar välfungerande samarbetspartners.

När frågan kommer till dig som konsult, från flera konsultbolag om samma uppdrag, är det kanske inte heller så lätt för dig som konsult att navigera i hetsen. Vi vill gärna att alla tar sitt ansvar och gör aktiva val av uppdrag och samarbetspartners, så att det blir mer träffsäkra tillsättningar, vilket gynnar alla tre parter – konsult, konsultbolag och kund.

Här kommer några tips till dig – hur du ska välja samarbetspartner, hur du kan agera i en ”hetsig marknad” och vad du kan tänka på gällande ditt egna varumärke.

 

1.Välj dina samarbetspartners med omsorg

När flera konsultbolag kontaktar dig om samma uppdrag, är det frestande att gå med det första erbjudandet du får. Men detta kanske inte alltid är den bästa strategin. Välj att arbeta med konsultbolag som du har en etablerad relation med och som förstår dina kompetenser och mål. Ett bolag som känner dig väl kan presentera dig på ett mer korrekt och relevant sätt, vilket ökar dina chanser att få rätt uppdrag där du kan få utvecklas.

Du ska kunna känna dig trygg med att konsultbolaget presenterar dig för kund när rätt uppdrag kommer in.

2.Utvärdera konsultbolagens professionalism

Inte alla konsultbolag är lika professionella. Innan du beslutar dig för att samarbeta med ett nytt bolag, gör din research noggrant. När du träffat rätt bolag för dig, så får du väldigt mycket gratis. Här är några punkter att ha bra koll på.

  • Har de en gedigen process för att matcha konsulter med uppdrag?
  • Träffar de sina konsulter personligen innan de skickar CV till kunder?
  • Respekterar de kundernas önskemål och företagsnamn?

3.Sätt dina egna krav och förväntningar

När du samarbetar med konsultbolag, var tydlig med dina krav och förväntningar, även här bidrar det till att du matchas på ett säkrare sätt om du är klar över vad som är viktigt för dig.

Vill du exempelvis att de ska återkoppla regelbundet under processen? Låt konsultbolaget veta detta, och se om de levererar på det. Förväntar du dig att de endast presenterar uppdrag som är relevanta för din profil och karriärmål? Vill du ha en kontinuerlig kontakt med konsultbolaget under uppdragets gång, eller är det mindre viktigt för dig?

4.Bygg långsiktiga relationer

Långsiktiga relationer med ett eller några få konsultbolag kan vara mer fördelaktiga än att arbeta med många olika. Ett bolag som känner dig väl kommer inte bara att vara mer engagerat i att hitta rätt uppdrag för dig, utan även investera i din långsiktiga utveckling. Att hitta nära samarbetspartners är en ren win-win situation för såväl konsult som konsultbolag.

Konsulten får en aktiv säljare i sitt konsultbolag som ständigt letar efter nya uppdrag till konsulten, och konsultbolaget för i gengäld en konsult som är välbeprövad hos deras kunder och som de vet fungerar mycket bra ute på uppdrag. När konsultbolaget känner konsulten riktigt väl, kan konsultbolaget t o m skapa konsultbehov hos sina kunder, utifrån kunskapen om vad du som konsult tidigare har levererat och presterat på gjorda uppdrag. Snacka om win-win!

5.Undvik ”först till kvarn”- mentaliteten

Undvik att gå med det första bolaget som kontaktar dig, om ett uppdrag utan att först överväga om de verkligen kan erbjuda dig bästa möjliga matchning. En övervägd och strategisk approach leder oftast till bättre resultat än en snabb och impulsiv.

6.Du bygger ditt egna varumärke

Ditt rykte som konsult är en av dina mest värdefulla tillgångar. Att samarbeta med seriösa och professionella konsultbolag, och att själv vara pålitlig och transparent, stärker ditt rykte och gör dig mer attraktiv för framtida uppdrag.

Avseende pålitlighet och transparens, om du är inne i en uppdragsprocess och beslutar dig för att hoppa av, informera både konsultbolaget och kunden så snart som möjligt. Ärlighet och återkoppling är viktigt för att upprätthålla ett gott rykte och starka relationer inom branschen.

What goes around, comes around!

Genom att tänka lite extra på dessa tips kan du navigera genom den ofta hektiska interim-marknaden med större säkerhet och professionalism. Detta leder inte bara till bättre uppdrag för dig, utan bidrar även till en sundare och mer kvalitativ marknad för alla inblandade.

Anna Abrahamsson
VD,  Affärsområdeschef Konsult

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.