Tillsammans med Novus frågade vi ekonomi- och redovisningschefer på företag med mellan 200 och 3000 anställda i Stockholms län om deras huvudsakliga erfarenhet av rekryterings- och konsultuthyrningsbranschen. Resultatet visar att nästan 9 av 10 har en positiv eller neutral erfarenhet av branschen. Och visst är det glädjande siffror, MEN….

… i samma undersökning frågade vi även om man någon gång upplevt att kandidaterna som anställts eller konsulterna som hyrts in – inte överensstämt med kravprofilen. Här är det hälften som svarar att kandidaten och konsulten inte stämt överens med kravprofilen! Alltså kort och gott, kunden får inte det som man har efterfrågat. Lite som att beställa sin favoriträtt på restaurangen, och så serveras en helt annan rätt när tallriken kommer till bordet.

Nästan 9 av 10 har alltså en positiv eller neutral inställning till vår bransch trots att hälften inte har fått vad de efterfrågat. Jag har svårt att tänka mig någon annan bransch där det skulle vara möjligt. Hos frisören, på restaurangen, hos tandläkaren…? Att du som kund blir nöjd varannan gång när du klipper dig eller lagar en tand….

Jag har funderat mycket kring varför vi har fått detta resultat. Är det så att företag ser vårt uppdrag att rekrytera eller hitta rätt konsult som så komplext och komplicerat att det är okey med en felmarginal? Känner kunden ett eget ansvar, då man kanske inte själv riktigt var klar över sitt behov eller var otydlig…? Eller har man som kund helt enkelt inte högre förväntningar på branschen?

Oavsett anledningen skulle jag vilja uppmana alla att ställa högre krav på oss. Vi kan bättre! Och för de pengarna som du som kund lägger på rekryterings- och konsultbolag, har du definitivt rätt att kräva så mycket mer.

Viktoria Simmingsköld
Försäljningschef, Grundare

 

 

Vill du veta mer om oss på Prodiem?

Läs mer här, eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.